Fordon

Teknisk undersökning av masskrocken

Mängder av lastbilar var inblandade i Tranarpsolyckan den 15 januari Foto: Scanpix

Vad som orsakade masskrocken i Skåne i går är ännu oklart. Polisen gör nu tekniska undersökningar av de över 100 inblandade fordonen - över hälften var lastbilar.

Publicerad

-Det var kopiöst med tjock dimma, man såg bara 15-20 meter framför sig. Och bron som var jättehal, beskriver Mikael Kadanic, insatsledare från räddningstjänsten i Åstorp, en av fem som fick rycka ut igår till olycksplatsen på Tranarpsbron i skånska Åstorps kommun på tisdagen.

Han uppger att runt hälften av de över 100 fordon som deltog i seriekrocken utgjordes av tunga lastbilar. Men hur olyckan inleddes är fortfarande höljt i dunkel. 1 person omkom och omkring 50 skadades.

-Vi vet ännu inte exakt vad som hände eller vad som föranledde krocken, säger Arne Davidsson, processledare för trafikutredningar vid Skånepolisen.

Generellt, säger han, orsakas trafikolyckor vintertid av att bilarna kör för fort och för nära andra bilar. På den aktuella bron, som leder över Rönne å, är hastighetsgränsen 110 km/h.

Arne Davidsson beskriver olyckan som den största i sitt slag i Sverige ifråga om antalet inblandade fordon.

-Jag har inte varit med om något liknande, konstaterar han.

Som en del i polisens undersökning av omständigheterna besiktigar poliser på plats i dag om vinterdäck använts som föreskrivs vid vinterväglag. Dessutom hämtar man information från de tunga fordonens färdskrivare, bland annat ifråga om hastigheten vid olycktillfället.

Sedan årsskiftet är det lag på att även tunga fordon över 3,5 ton ska ha vinterdäck på drivaxlarna. Det gäller såväl för svenska som för utländska fordon. Lättare lastbilar ska vara utrustade med vinterdäck runt om.

Hittills har polisen hunnit gå igenom det 50-tal fordon som färdades i den norrgående riktningen. Av dem var 10-15 personbilar.

-Det finns inga anmärkningar rapporterade när det gäller däckanvändningen av dessa fordon. i Klartext betyder det att man använt vinterdäck av rätt slag, säger Arne Davidsson.

Nu under dagen fortsätter man att besiktiga fordonen i den södergående riktningen, där bilarna blev mer intrasslade i varandra.

Arne Davidsson uppger att man också har begärt in uppgifter om väglaget, luftfuktigheten och brons temperatur. Även trafikverket är på plats vid Tranarpsbron i dag för att inspektera bron.

En preliminär teori är att en norrgående trailer fick problem i halkan varvid flera efterföljande körde in i den. Totalt var 43 bilar inblandade i den olyckan. Samtidigt oroades bilister i södergående körfält av vad som hände med den mötande trafiken, och vid inbromsningarna kom 28 bilar att kollidera i detta körfält. Olyckssammanhanget ska studeras mer ingående.