FORDON

Sveriges första tunga vätgaslastbil – ”På kort sikt går det inte ihop”

Trailerdragaren har vätgastankarna bakom hytten.

Hygglig räckvidd och inga utsläpp – men ännu så länge 4–5 gånger dyrare än en vanlig diesellastbil. Sveriges första tunga bränslecellslastbil i kommersiell drift är nu på plats.

Publicerad

Transportbolaget Maserfrakt har en flotta som består av 700 lastbilar och 600 arbetsmaskiner. Sedan ett par veckor tillbaka drivs en av lastbilarna – en trailerdragare – av vätgas. Bränsleceller om 120 kW ombord omvandlar vätgasen till el som därefter driver en elmotor om 250 kW.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här