Fordon
SJ 3000 enda tåget som skakar genom tunneln
Efter en historiskt lång tunnelkamp ska Hallandsåstunnlarna nu invigas om en knapp vecka. Foto: Jörgen Appelgren
Skakningar har rapporterats från tåg som kör genom nybyggda Hallandsåstunneln. De tåg som har drabbats av problemet är av samma typ.
Trafikverket har fått in fyra larmrapporter om skakningar från lokförare, övrig personal eller passagerare när de har åkt genom Hallandsåsen.
– På vissa tågsätt har man känt skakningar fram i lokförarhytten men på andra tåg har lokföraren inte känt någonting medan passagerare eller ombordpersonal i andra delar har gjort det. Det förbryllar lite, säger Johan Petersson, projektledare för underhåll på sträckan genom Hallandsåsen.
Samtliga fyra rapporter kommer från samma typ av tåg, SJ 3000. Skakningarna har känts både inuti och utanför tunneln.
– Det har varit i tunnelns närhet, från en kilometer söder om tunneln och en kilometer norr om den, säger Johan Petersson.
Efter rapporterna om skakningar har Trafikverket sänkt hastigheten för tågen som kör genom tunneln. Från att ha kört i 200 kilometer i timmen är det nu 140 som gäller.
Trafikverket håller på med att utreda orsaken till skakningarna.
– Det första vi undersökte var om det berodde på spårlägesfel. Vi har gjort mätningar och säkerställt att det inte beror på det. Nu håller vi på att utreda andra möjligheter, berättar Johan Petersson.
Samtidigt ska SJ undersöka om vibrationerna kan bero på deras 3000-tåg.-Det är samverkan mellan spåret och själva tågen som undersöks. Det kan till exempel handla om tågens hjul och fjädring, säger Johan Petersson.
Geoteknikprofessorn Roland Pusch har tidigare varnat för att tunnelbygget genom Hallandsåsen är instabilt och att tung tågtrafik skulle skapa rörelser i konstruktionen. Skakningarna som nu har upplevts betyder inte att han hade rätt, enligt Johan Petersson.
– Nej, det här har inte alls med Roland Pusch teorier att göra, det här är ett annat fenomen. Han har påstått att det har varit rörelse i betongfundamenten, men vi har gjort mätningar och säkerställt att några sådana rörelser finns inte, säger Johan Petersson.
Den senaste mätningen av rörelser i liningen, betongelementen som utgör tunnelrören, gjordes i juni 2015. Sedan dess har Trafikverket mätt spårläget och inläckaget av grundvatten.
– Hade tunneln rört på sig hade vi sett att någon av de här parametrarna hade förändrats, men det har de inte gjort, säger Johan Petersson.
Enligt Åsa Larsson, ansvarig för extern kommunikation på SJ, har inga fel upptäckts på de tåg som man har undersökt hittills.
– Säkerheten är vår absoluta prioritet och vi fortsätter våra undersökningar tillsammans med Trafikverket, säger hon.