Fordon

Projekt ska få tågen att komma i tid

Mätstationerna finns utplacerade längs med spåren. Foto: LTU

Med hjälp av mätningar från vagnarna själva och från mätpunkter längs med banan ska svenska tåg bli bättre på att komma i tid. I vår inleds tester på flera järnvägssträckor.

Publicerad

Luleå tekniska universitet och Trafikverket samarbetar i projektet Epilot, som undersöker tågens tillstånd i realtid och delar med sig av resultaten via nätet. Tanken är att fel på fordon eller infrastruktur ska upptäckas innan problemen blir så stora att de orsakar förseningar.

Nu har försöket pågått i tre år på bandelen mellan Boden och Luleå. I år utökas projektet till Ostkustbanan, samt Västra och Södra stambanan.

– Vi har ett antal stationära mätstationer längs med banan. De mäter hjulets form med laser och slaghjulsdetektorer, samt lagertemperaturen med varmgångsdetektorer. Vi har även testat att montera en mätväska på vanliga vagnar, som mäter skador på rälerna, berättar Peter Söderholm, utredare vid Trafikverket.

Mätstationerna rapporterar automatiskt sina resultat till en databas där den bearbetas och presenteras. Resultatet kan de olika tågoperatörerna kan få ta del av och exempelvis göra en uppskattning av när de behöver göra underhållsarbete på sina hjul.

– Tidigare har olika aktörer suttit med sin egen data. Nu har vi fått dem att dela med sig i ett gemensamt system, en ny användning av till stor del befintlig teknik, säger Peter Söderholm.

Ramin Karim, professor i drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet, berättar om nättjänsten:

– Själva datainsamlingen och analysverktyget bygger i grunden på en molnbaserad tjänst. Vi har utvecklat vad vi kallar big data analytics för järnväg.

Informationen från de olika mätningarna uppdateras kontinuerligt. Genom appar kan de olika operatörerna sedan plocka den information de behöver.

– Till exempel kan en operatör ställa frågan: ”Hur många kilometer har jag kvar på min flotta? När måste jag ta in loket för byte av hjul eller axel?” säger Ramin Karim.

Gilla Ny Teknik på Facebook