Fordon
Nu rullar Europas första hybridtåg med tre körlägen
Hybridtåget Blues tas i trafik på Sicilien. Foto: Hitachi Rail.
En ny typ av tåg växlar mellan kontaktledning, batteri och diesel – och kan i bästa fall halvera bränsleförbrukningen. Sicilien är först ut i Europa att ta hybridtåget i drift.
Den italienska tågoperatören Trenitalia tar hybridtåget Blues från Hitachi Rails i trafik på Sicilien. Det är en ny typ av passagerartåg med tre olika körlägen. På sträckor med kontaktledningar drivs det via strömavtagare och på oelektrifierade sträckor kan det växla mellan diesel och batterier. Vid dieseldrift kan man exempelvis växla över till batteridrift när tåget närmar sig en station för att minska avgaser såväl som oljud.
Tar 300 sittande passagerare
Trenitalia siktar på att ta en flotta med upp till 135 stycken Blueståg i trafik, varav 22 ska trafikera Sicilien. Varje tåg har plats för 300 sittande passagerare i fyra vagnar. Maxhastighet är 160 km/h, och tågen kan tack vare batterierna accelerera snabbare än traditionella dieseltåg, 1,1 m/s2.
Hitachi Rails presenterade det nya hybridtåget på den stora järnvägsmässan Innotrans i Berlin i höstas. Då utlovades en halvering av bränsleförbrukningen, och därmed även att koldioxidutsläppen skulle kunna kapas till hälften.
Satsar på vätgasdrivet godståg
Den franska tågjätten Alstom har valt en annan strategi för att minska järnvägstrafikens koldioxidutsläpp: passagerartåg med bränsleceller som kan drivas av vätgas. Företagets vätgaståg Cordia Ilint transporterar sedan en tid tillbaka passagerare i reguljär trafik i Tyskland. 2025 ska även ett vätgasdrivet godståg tas i trafik.