Fordon Nödbroms hade lindrat seriekrocken Så fungerar kollisionsvarningssystemet. Foto: Volvo Carl Johan Almqvist, ansvarig för trafik- och produktsäkerhet på Volvo Lastvagnar. Foto: Volvo System för kollisionsvarning och nödbroms skulle ha mildrat effekterna vid den svåra seriekrocken i Skåne, enligt Volvo Lastvagnars expert. För nya lastbilar blir det lagkrav 2015. Marie Alpman Publicerad 16 jan 2013 kl 13.21 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Över 100 fordon - hälften lastbilar - var inblandade i gårdagens svåra seriekrock på Tranarpsbron utanför Helsingborg på tisdagen. En person omkom. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon trafikolycka kollissionsvarning
TECH Klart: Ericsson landar mångmiljardavtal i Indien Ericsson förlänger samarbetet för 4G och 5G-lösningar i Indien.
ENERGI Skulderna i Northvolts konkursade dotterbolag högre än tidigare känt Skulderna i Northvolt Expansions konkurs i oktober uppgick till 6,9 miljarder kronor – varav 5,7 miljarder till leverantörer.