Fordon
Masskrocken: Tung lastbil sladdade först
Tranarpsbron 15 januari Foto: Scanpix
En tysk lastbilstrailer fick sladd i halkan Tranarpsbron och ytterligare två trailers brakade in i den första. Så tror Skånepolisens att masskrocken inleddes. Alla olycksfordon uppges ha haft godkända vinterdäck, utom i ett fall.
Polisen i Skåne har nu preliminärt lyckats utreda vad som först hände vid masskrocken i den skånska kommunen Åstorp i tisdags, då ett 70-tal fordon var inblandade i vad som beskrivs som den värsta hittills i Sverige fråga om antalet inblandade fordon.
I början uppgav dock såväl polis som räddningstjänst att över 100 fordon var inblandade men i efterhand har polisen kommit med nya uppgifter. Nu säger man att 43 fordon i den norrgående filen deltog och 28 i den södergående, varav lite över hälften är tunga fordon.
-Det vi tror hände först var att en trailer från Tyskland fick sladd i halkan på Tranarpsbron och sedan har två andra trailers krockat med den första och blockerat E4:an norrut, säger Arne Davidsson, processledare för trafikutredningen vid polisen i Malmö.
Många bilar därefter hann inte bromsa utan en seriekrock uppstod. När det gäller de bilar som krockade på bron i den södergående riktningen är olycksorsaken mer oklar i nuläget.
-Vi tror att det kan ha varit så att förarna såg vad som hände i den andra filen och började bromsa i dimman och halkan, säger Arne Davidsson.
Han uppger att polisen nu gått igenom och kontrollerat däcken på alla olycksfordon och att samtliga hade godkända däck utom i ett fall. Ett fordon hade ett däck som hade ett mönsterdjup på 4 millimeter, det vill säga en millimeter mindre än lagstadgade 5 millimeters djup.
Efter nyår infördes regeln att tunga fordon över 3,5 ton i viktklass - svenska såväl som utländska - ska ha vinterdäck men bara på drivaxlarna.
Men nu efter den omfattande krocken, då en litauisk lastbilschaufför omkom och ett 50-tal människor skadades, funderar nu Arne Davidsson om tunga lastbilar bör ha vinterdäck på alla hjulaxlar.
-Personligen tycker jag att det vore bra för att öka säkerheten, säger han.
Polisen fortsätter nu att utreda olycksorsakerna och åklagare har inlett en förundersökning om vållande till annans död. Enligt Arne Davidsson undersöker man samtliga omständigheter och fler förundersökningar kan komma att öppnas, exempelvis ifråga om vållande till kroppsskada.
Man har också begärt in i uppgifter om väglaget och hur Trafikverket skött halkbekämpningen.