Fordon

Lista: Fem vätgasplan – då och nu

Tupolev TU-155 blev världens första flygplan att flyga med vätgas som bränsle. Foto: aeroprints.com, CC BY-SA 3.0
Boeing Phantom Eye är en obemannad luftfarkost för militära spaningsuppdrag som flög för första gången 2012. Foto: Science Photo Library/TT
HY4 blev 2016 världens första fyrsitsiga vätgasdrivna flygplan. Modellen är bränslecellselektrisk. Foto: Science Photo Library/TT
Zeroavia blev i fjol först i världen med att flyga ett bränslecellselektriskt passagerarflygplan, med plats för sex personer. Foto: DLR, CC-BY 3.0
Airbus Zeroe blev i fjol den första stora tillverkaren att presentera en stor utvecklingssatsning på vätgasdrivna flygplan. Tre modeller presenterades. Foto: Airbus

Vätgasflygplan befinner sig ännu tidigt i utvecklingen. Enstaka har varit luftburna, de flesta befinner sig fortfarande på ritbordet. Här är fem exempel på flygfarkoster drivna av vätgas.

Publicerad

Att tekniken befinner sig tidigt i utvecklingen betyder inte att den nyss har påbörjats. Tvärtom. USA:s flygvapen utvecklade en jetmotor driven av kryogen vätgas redan på 1950-talet, under kodnamn Suntan. Kostnaden för vätgas har dock hittills inte kunnat konkurrera med fossilt jetbränsle, vilket är en viktig orsak till att utvecklingen aldrig har tagit fart.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här