Den 1 september börjar Lena Erixon sitt nya jobb som generaldirektör på Trafikverket. Därmed lämnar hon sin gd-post på FMV, Försvarets materielverk, efter halva det sexåriga förordnandet.
Du går i förtid?
– Ja, det var inget helt lätt beslut, det kan jag säga, eftersom bägge myndigheterna är väldigt spännande och intressanta och jag har trivts bra här. Men jag har ju en tidigare infrastrukturbakgrund och känner väldigt mycket för den verksamheten. Sedan är det ju också så att huvudkontoret ligger i Dalarna, och jag bor ju i Dalarna, förklarar hon.
Du verkar gilla utmaningar. Vad gör dig lämpad att ta dig an stora och svåra frågor?
– Jag är nog en sådan där person som ser problemen och genast vill ta itu med dem. Problem omvandlar jag gärna till möjligheter, och jag är kanske lite för snabb ibland, säger hon när vi träffar henne på kontoret, där hon håller på att rensa dokument de sista dagarna på FMV.
Flera stormiga ärenden kring försvarsmateriel har legat på hennes bord under åren. Som när norska staten plötsligt hoppade av samarbetet med Sverige kring artilleripjäsen Archer i december 2013.
Mest dramatisk blev dock ”ubåtsfrågan”. Tyska sjöfartskoncernen Thyssen Krupp vägrade erbjuda svenska ubåtar från dotterbolaget Kockums på världsmarknaden. Därmed riskerades Sveriges ubåtsproduktion och ubåtskompetens.
– Särskilt 2013 och 2014 var spännande år, minns hon.
En svensk strategi för att rädda ubåtstillverkningen fanns på FMV sedan tidigare, och under Lena Erixons ledning fortsatte planeringen. Hon skaffade sig bland annat starkt stöd hos regeringen Reinfeldt, och de diplomatiska förhandlingarna mellan Sverige och Tyskland nådde ett tag högsta nivå.
Redan 2010 ska den förre statsministern dock första gången ha frågat Saabs ägare, familjen Wallenberg, om den mäktiga svenska försvarskoncernen kunde tänka sig att köpa Kockums.
Men Thyssen Krupp och Saab kom inte överens om kontraktsvillkoren. Så lösningen blev att Saab rekryterade över Kockums ubåtsingenjörer våren 2014. Det gjordes en blixtaktion.
– Övertaget av ubåtskompetensen tog en dryg månad, avslöjar hon.
Utan Lena Erixons ”personliga mod och vilja” hade Saab haft avsevärt sämre chanser att ta över Kockums, beskriver en initierad källa:
– Jag tror att hon blev förbannad av tyskarnas agerande denna tid, och tänkte att ”nu jävlar är det krig”.
Var det ren gerillakrigföring ni höll på med?
– Nja, jag skulle inte beskriva det så. Men vi var väldigt tydliga i vårt agerande, och det är kanske lite osvenskt, säger Lena Erixon och ler.
Under hennes tid som gd skrev FMV också kontrakt med Saab om leverans av 60 nya svenska Gripen-plan. Affären är värd nära 50 miljarder kronor, och har banat väg för bolagets exportaffär med Brasilien.
Uppgraderingen av den nuvarande svenska Gripenflottan från materielsystem 19 till 20, som hon också lett, har nyligen avslutats. ”MS20” utrustas också med den nya radarstyrda jaktroboten Meteor, påminner hon.
Men framöver blir det alltså varken ubåtar eller flygplan som 55-åringens tillvaro kretsar kring. Hennes vardag kommer att handla mestadels om bristerna inom järnvägssektorn.
Olika utredningar och rapporter om situationen ligger på regeringens bord. Har du hunnit bilda dig en egen bild av läget?
– Jag lämnade ju Trafikverket för tre år sedan och höll i Kapacitetsutredningen om transportsystemet 2012, och har under den tiden fått ganska bra överblick. Sedan har det gått tre år, och jag har full respekt för att det hänt saker sedan dess. De riktigt stora utmaningarna i dag ligger i järnvägsnätet.
– Det är en sliten anläggning som används väldigt mycket och som inte är tillräckligt robust, det är ju så många problem som uppstår hela tiden.
Vad tänker du göra åt problemen?
– Det behövs pengar, men inte bara ekonomiska resurser. Det handlar även om att få hela järnvägsbranschen att fungera och om att få upp punktligheten och robustheten. Det är väldigt, väldigt viktigt.
Regeringens järnvägsutredare Gunnar Alexandersson har också rätt i att Trafikverket måste skaffa sig ”koll på anläggningen”, anser hon.
– Kompetensen och kunskapen finns där, men är splittrad.
Lena Erixon stöder också hans slutsats att Trafikverket bör ha egen kompetens inom besiktningsverksamheten.
– Inom FMV har vi växlat om och stärkt den egna kontrollen med goda resultat. Men konsulter behövs också, inte minst med tanke på den snabba teknikutvecklingen.
Och tågoperatörerna, ja, de bör dra sitt strå till stacken, anser hon.
– Tågen de kör med är ofta väldigt gamla, särskilt godstågen, säger hon och klagar på att spåren skärs sönder, och på att kontaktledningar rivs ned.
Fler dubbelspår behövs naturligtvis. Men även den kommande höghastighetsbanan, hoppas hon, ska förbättra trafikläget på stambanan.
Lena Erixon om...
Aktuell som: Ny generaldirektör på Trafikverket.
Ålder: Fyllde 55 år i maj.
Bor: Falun.
Familj: Maken Anders Jonsson, presschef på Saco, dottern Lisa, 22 år (ska läsa till ingenjör i Uppsala i höst), och sonen Arvid, 26 år, sångare i hårdrockbandet Greenleaf.
Gör på fritiden: ”Idrottar mycket, vandrar, gymmar, jobbar med vår hästgård (har både travhästar och ridhästar), rider (mindre ofta nu), gillar kultur, går på teater.
Det vet vi inte om dig: ”Jag har deltagit i SM i konstsim.”
Var vistas du helst på sommaren: Jag reser mycket i världen, så om sommaren är jag helst i Sverige. Vi brukar vandra i fjällen och i år gick vi kring Grövelsjön.
... hennes drivkrafter som chef:
”Jag drivs väldigt av att åstadkomma resultat. Hur kan man använda skattebetalarnas pengar på bästa sätt? De där frågorna ligger mig varmt om hjärtat, jag har ju varit ekonomidirektör också.”
... ubåtskrisen som fick sin upplösning 2013–2014:
”Vad det handlade om var att rädda det svenska ubåtsvapnet, underrättelse- och krigsförmågan.”
... utmaningar när det gäller kommande vägprojekt:
”Förbifart Stockholm. Det är viktigt att hantera klimat- och miljöfrågorna bra.”