Fordon

Lastbilsutmanaren kör med svenska bränsleceller

Nikola tar sikte mot den europeiska marknaden. Foto: Nikola

Nikola Motor Companys nya bränslecellslastbil Tre har troligen ett svenskt hjärta. Men inte ens leverantören vet säkert.

Publicerad

I november förra året meddelade Nikola att de valt Powercell Sweden AB som primär leverantör av bränslecellsstackar till företagets testfordon, och ingenting tyder på att samarbetet avslutas när bolaget ska börja serietillverka lastbilen.

– Om allt går bra under vägtesterna, planerar vi att integrera Powercell S3 i vår produktionslinje, sade Nikolas vd och grundare Trevor Milton tidigare.

Vad har Powercell för roll i Nikola Tre?

– Vi har utsetts till huvudleverantör av Nikola för de tidigare lastbilarna. Nikola Tre är en helt ny produkt, men vårt samarbete med Nikola pågår för fullt och ingenting tyder på att inte vår stack kommer att vara lika intressant för Nikola Tre. Nikola besökte oss förra veckan, då vi provkörde vår S3-stack i vårt nya laboratorium som specialbyggts för att klara omfattande tester av kraftfulla stackar under realistiska körförhållanden., säger Mårten Wikforss, kommunikationschef på Powercell Sweden AB.

Kommer Powercell att leverera bränslecellsstackar till Nikola Tre?

– Det kan vi inte svara på i nuläget. Vi är primary supplier och har levererat bränsleceller till deras testfordon, baserat på att vi har en stack som är väldigt väl lämpad för tunga fordon. De egenskaperna borde vara lika intressanta för en lastbil för den Europeiska marknaden, säger Mårten Wikforss.

Powercell S3 (100 kW) är en bränslecellsstack med unikt hög effektäthet och är utvecklad för användning inom i första hand fordonsindustrin. Dess kompakta design gör den enkel att integrera i fordon av olika slag. Stacken bygger på industriella komponenter vilket gör den lämplig för massproduktion.

– Vi har i S3 en stack som tagits fram särskilt för fordonsbranschen och som producerar stor kraft i förhållande till sin storlek. Sen bygger vi våra bränslecellsstackar på stålplattor till skillnad mot de flesta konkurrenter som använder grafit, vilket gör våra stackar tåliga och robusta för fordonsindustrin, säger Mårten Wikforss.