Fordon
Jobbar på bränslecell dygnet runt
Ford, Daimler och Nissan ska tillsammans utveckla bränslecelldrivna bilar. Arbetet ska pågå dygnet runt, bilarna ska börja säljas 2017.
De tre biltillverkarna gjorde ett gemensamt uttalande på måndagen för att sända tydliga signaler till politiker, underleverantörer och industri att på allvar utveckla en infrastruktur för vätgasdrift.
För att inte fastna i långdragna kontraktsdiskussioner så väljer Nissan att inte gå in i det samarbetsbolag, Automotive Fuel Cell Corp, som Daimler och Ford redan har upprättat. de tre företagen kommer att dela kostnaderna för utvecklingsarbetet lika mellan sig, och räknar med att kunna nå stora produktionsvolymer när serietillverkningen kommer igång.
Tanken är att utvecklingen ska kunna snabbas upp genom att arbetet sker i olika tidszoner runt jorden. Med utvecklingscentrum förlagda i Detroit, Vancouver, Tokyo och Stuttgart kan arbetet fortgå "dygnet runt", som Daimlers utvecklingschef Thomas Weber uttrycker sig.
Man siktar på en produktionsvolym på 100000 bilar. De tre företagen kommer att sälja bilarna under sina egna varumärken, men drivlinan som utvecklas blir snarlig, sannolikt inleder man med framhjulsdrivna modeller, enligt Thomas Weber.
Samarbetet är inte låst till de tre företagen, utan kan omfatta även andra tillverkare, exempelvis Renault som har ett samägande med Nissan. Daimler lägger ner ett eget utvecklingsprojekt som skulle genomföras 2014 och som skulle omfatta försök med ett fåtal bilar.
I förra veckan meddelade BMW och Toyota att de inleder samarbete om bränslecellbilar, liksom en satsning på att bygga ut infrastrukturen kring vätgasdrift. De två företagen siktar på att kunna rulla ut bränslecellbilar till försäljning 2020.