FORDON
Ingenjörsfirma tar idén bakom batteriverktyg till elfordon
Konceptet bakom Akkodis Smart Battery
Akkodis
Vi har vant oss vid idén om ett batteri till flera olika elverktyg. Nu vill en schweizisk ingenjörsfirma göra samma sak – men för alla våra elfordon.
Akkodis, en schweizisk teknikutvecklare ägt av bemanningsföretaget Adecco, kallar idén om ett ”hållbart mobilitetsekosystem” för ett ”unikt koncept”. Tanken är att använda en eller flera standardiserade batterimoduler för att driva olika former av fortskaffningsmedel – till exempel elcyklar, elbilar och elscootrar. Man ska till och med kunna använda dem för hemlagring av el i bostaden. Konceptet presenteras under den pågående IAA-mässan i Hannover.
Men det räcker att vända blicken mot elverktygsindustrin för att inse att detta koncept inte är särskilt unikt. Att kunna använda samma batteri till en lång rad verktyg har varit standard i många år.
Laddstation ingår
Grundpelaren i Akkodis koncept är en batterimodul av litiumjontyp som mäter 48x20x12 centimeter, alltså ungefär som en smal jeepdunk. I nuvarande tappning, med högpresterande NMC-celler, väger den 18 kilo och har en kapacitet om 4,1 kWh/85 Ah. Tanken är att man ska kunna mixa batterimoduler med olika kemier (NMC, LFP, LTO och så vidare) och olika cellformat (prismatiska, påsformat, cylindriska).
I konceptet ingår även en laddstation för publikt bruk där ett flertal moduler kan laddas samtidigt.