Fordon
Här är första lyxyachten som drivs av vätgas
Ett lyxigt litet kryssningsfartyg drivet av bränsleceller. Sinot Aqua är tänkt att bli världens första lyxskepp som har flytande vätgas i tanken.
(Artikeln är uppdaterad)
Nederländska Sinot Yacht & Archtecture Design har visat upp en världsnyhet. Eller i varje fall en skalmodell av det som de själva beskriver som världens första ”superyacht”, eller mindre kryssningsfartyg, vars drivmedel är vätgas.
En miniatyr som visades upp på Monaco Yacht Show i december var två meter lång – men den representerar ett skepp på 112 meter. Skeppet, som går under namnet Aqua, har en drivlina med bränsleceller samt två 28-tons vakuumförseglade tankar med flytande vätgas.
I stället för att avgaser är vatten den enda restprodukten direkt från fartyget. Själva tankarna kommer i fullskaleversionen att vara synliga genom en stor glasvägg i mitten av skeppet.
– Vår utmaning var att implementera ett fullt fungerande bränslecellssystem med flytande vätgas. Fartyget är inte bara banbrytande när det kommer till teknik, utan även i design och estetik, säger Sander Sinot i ett pressmeddelande.
Aqua ska ha en topphastighet på 17 knop. Bränslecellsdrivlinan uppges generera 4 MW. Marschhastigheten ligger på 10-12 knop och räckvidden fulltankad skrivs till 3 750 sjömil, 6 945 kilometer, vilket är tillräckligt för att korsa Atlanten. Med ombord kan den stolte ägaren ha 13 gäster och fullt bemannad är det 31 besättningsmän med ombord.