Fordon

Första vätgasdrivna passagerarflyget har svenska bränsleceller

Zeroavia/TT Foto: Zeroavia/TT

Den brittiska flygplanstillverkaren Zeroavia har genomfört världens första provtur med ett vätgasdrivet passagerarflygplan. Bränslecellerna har levererats av svenska Powercell.

Publicerad

Fördelen med bränsleceller som drivs av vätgas är att vikten blir lägre jämfört med att lagra motsvarande energimängd i batterier. Nackdelen med bägge lösningarna är att räckvidden i flygsammanhang ännu så länge är mycket begränsad.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här