Fordon Första frigående batteridrivna vägfärjan beställd Den batteridrivna färjan är av samma typ som den dieseldrivna Saturnus på bilden. Foto: Truls Persson, Trafikverket Anders Werner, rederichef Trafikverket Färjerederiet och Jüri Taal, representant för varvet Baltic Workboats, Estland, i samband med undertecknandet av avtalet. Foto: Ingrid Jarnryd Sveriges första frigående batteridrivna vägfärja börjar byggas i år och sätts i trafik 2019. Den byggs för en last på 600 ton och får ett batteripaket på omkring 800 kWh. Johan Kristensson Publicerad 13 jul 2017 kl 14.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons (Artikeln har uppdaterats) Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon trafikverket färja
INDUSTRI Northvolt ansöker om rekonstruktion i USA – Scania bidrar med finansiering Batteritillverkaren Northvolt ansöker om rekonstruktion i USA, uppger bolaget i ett pressmeddelande. Syftet är att säkra finansiering genom så kallad Chapter 11-process i USA.
ELBILAR Analys: Säker i krocktest – men Tesla toppar dödslista Tesla Model Y är en av de säkraste bilarna som någonsin krocktestats. Trots det toppar Tesla listan när det kommer till flest passagerardödsfall – det framgår i analys av dödsolyckor.