TESLASTREJKEN

Strejkvakterna Thomas Ibrahimsson och Lennart Forsgren vaktar utanför Teslas anläggning i Huddinge. Strejken har pågått i ett år.

Ett års kamp mot Elon Musks Tesla – ”Det är ett maratonlopp”

Konflikten mellan Tesla och IF Metall har nu pågått i ett år. Hoppet om ett kollektivavtal lever, men samtidigt rullar det ständigt ut nya Tesla-bilar på svenska vägar.

Publicerad Senast uppdaterad

Ett släp med blänkande Tesla-bilar rullar in genom grindarna till en av Teslas anläggningar i Huddinge.

– Nu har vi leverans!

Strejkvakterna Lennart Forsgren och Thomas Ibrahimsson har till uppgift att hålla koll på inkommande leveranser och vilka företag som jobbar åt Tesla.

– Vi hoppas på kollektivavtal men ibland känns det lite tröstlöst, vi vet ju alla vem som äger Tesla, säger Lennart Forsgren.

Övervägde noga

Att en strejk pågår så här länge är ovanligt. Men så är det inte heller vilket företag som helst som IF Metall har tagit strid mot utan ett amerikanskt bolag med en ideologiskt driven ägare, tillika en av världens rikaste personer.

– Vi var beredda på att det skulle vara svårt att komma överens och övervägde det här väldigt noga innan vi varslade om strejk, säger Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.

Hur länge är ni beredda att hålla på?

– Tills vi har en lösning på plats. Det här är ett maratonlopp och det gäller att hålla i och hålla ut. Vi har inga ekonomiska ramar som sätter stopp utan det som är kritiskt är hur länge de anställda orkar, säger Marie Nilsson.

Bilar anländer till Teslas anläggning i Huddinge där de senare hämtas upp av köpare.

Tesla har enligt Marie Nilsson satt i system att flyga in strejkbrytare från andra europeiska länder. Dessutom annonserar man efter arbetskraft, mitt under brinnande strejk.

– Vi har aldrig stött på ett sådant här beteende tidigare. När man varslar om konflikt så brukar motparten respektera det, säger hon.

Enligt IF Metall finns det ändå indikationer på att strejken har effekt.

– Vi ser till exempel att tiden för att få service har blivit längre. Det finns också en ny anläggning i Kalmar som står klar men som inte har öppnat, säger Marie Nilsson.

Låsta positioner

Tesla själva ger en motsatt bild i ett pressmeddelande om det gångna året. Vilken bild som är sann är svårt att veta.

Siffror från Mobility Sweden visar i vart fall inte på någon "Tesla-skam" hos svenska bilköpare. Tvärtom. I ett läge där elbilsförsäljningen totalt sett har rasat under året har Tesla gått mot strömmen och snarare ökat sin försäljning något.

Låsta positioner alltså, två penningstarka parter och ingen lösning i sikte. Strejkvakterna Lennart Forsgren och Thomas Ibrahimsson kommer antagligen att få det kallt om fötterna i vinter.

Vad säger ni till Elon Musk om han dimper ner här?

– Vi vill bara att det här ska ta slut. Skriv på avtalet så att vi slipper stå här i minusgrader, säger Lennart Forsgren.