Fordon

De vill se att vätgas gör comeback i luftskepp

H2 Clippers luftskepp sägs kunna ta en 8-10 gånger så stor last som ett konventionellt fraktflygplan, till en fjärdedel av kostnaden. Foto: H2 Clipper
Airlander ska ha plats för 90 resenärer. Foto: Hybrid Air Vehicles
Foto: Airship Initiative Bureau Aerosmena

Med bärkraft från vätgas kan Clippers stora lastutrymme ta 150 ton. Forskare vill se fler luftskepp med den eldfängda gasen.

Publicerad

En rad pågående projekt jobbar på olika håll för att åter ge luftskeppet ett existensberättigande, för passagerare såväl som gods. Ett av de senaste exemplen är H2 Clipper, som ska möjliggöra gröna godstransporter. En lite ovanlig detalj är dock att startupbolaget från Kalifornien har valt att fylla sitt luftskepp med vätgas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här