Fordon
De vill se att vätgas gör comeback i luftskepp
Med bärkraft från vätgas kan Clippers stora lastutrymme ta 150 ton. Forskare vill se fler luftskepp med den eldfängda gasen.
En rad pågående projekt jobbar på olika håll för att åter ge luftskeppet ett existensberättigande, för passagerare såväl som gods. Ett av de senaste exemplen är H2 Clipper, som ska möjliggöra gröna godstransporter. En lite ovanlig detalj är dock att startupbolaget från Kalifornien har valt att fylla sitt luftskepp med vätgas.
Efter att tyska Hindenburg förvandlades till en eldboll i New Jersey 1937 har vätgasen fått ge vika för det mer säkra alternativet helium. Ett exempel är brittiska Hybrid Air Vehicles vars heliumfyllda prototyp Airlander 10 klarade en hastighet på cirka 90 km/h och en höjd upp till 2 100 meter. Deras ambition är att gå i passagerartrafik från 2025, då med plats för 90 resenärer.
Vätgas istället för helium
Men nu anser Muhammad Shakeel Ahmad, som forskar på vätgasteknik vid University of Malaya, att det eldfängda alternativet kan behövas om vi ska kunna leverera utsläppsfria transporter. Det rapporterar PV Magazine . Vätgas har nämligen 8,5 procent mer lyftkraft än helium.
Om man tar exemplet Hindenburg så gav 200 000 kubikmeter vätgas bjässen en lyftkraft på cirka 230 ton. Om man utgår från att grundkonstruktionen väger 10–15 ton skulle det innebära att ett liknande luftskepp bara behöver 5–10 procent vätgas för att uppnå bärighet.
H2 Clipper hävdar att deras luftskepp skulle kunna ta en 8–10 gånger så stor last som ett konventionellt fraktflygplan på sträckor upp till 965 mil, detta till en fjärdedel av kostnaden.
Lastrummet på upp till 7 500 kubikmeter sägs klara vikter på 150 ton. I hastigheter på upp till 280 km/h ska Clipper kunna ta last exempelvis mellan USA och Kina på 36 timmar.
Solceller på farkostens utsida innebär att den kan tillverka sin egen vätgas ombord. Luftskeppet drivs av fyra sidomonterade propellrar samt en propeller i aktern, som får sin el från bränsleceller.
Inte ensamma om tanken
H2 Clipper är dock inte ensamma om att se vätgasens fördelar. En mer galen idé lanserades av forskare 2019. Det är ett 2 453 meter långt luftskepp vars 0,2 kubikkilometer vätgas skulle ge en kapacitet att lyfta 21 000 ton. Tanken är att den hypotetiska farkosten skulle färdas med jetströmmar i stratosfären.
Ett lite mer jordnära alternativ för tunga transporter kommer från Airship Initiative Bureau Aerosmena. 2021 presenterade ryssarna sina planer på ett luftskepp format som ett flygande tefat. Två gasbehållare med upp till 620 000 kubikmeter helium ska ge farkosten en lastkapacitet på 600 ton.