FORDON

De nyinköpta vätgasbussarna – som inte kunde tankas på 2,5 år

De båda bränlsecellsbussarna vid vätgasmacken i Sandviken.
De båda bränlsecellsbussarna vid vätgasmacken i Sandviken.

Två vätgasbussar köptes in till Sandviken, eftersom det redan fanns en tankstation på plats. Men ingen verkar ha kollat att det faktiskt gick att tanka bussarna.

Publicerad Senast uppdaterad

 

Vätgastekniken lider av hönan och äggetproblematiken, brukar det sägas. Utan tankstationer vågar ingen satsa på vätgasfordon, och utan vätgasfordon vågar ingen bygga tankstationer. 

Men inte ens när tankstationen redan finns på plats går det tydligen att slappna av. Det visar Sveriges Radio Klotets genomlysning av ett projekt i Sandviken

Den lilla kommunen har blivit något av en pionjär inom vätgas i Sverige. Redan 2016 öppnade en tankstation. 

"Mäkta förvånade"

I slutet av 2021 var det tänkt att två nyinköpta vätgasbussar skulle börja användas av regiontrafikbolaget X-trafik. Men då upptäckte de inblandade att tankstationen inte kunde leverera det tryck om 350 bar som bussarna kräver, utan bara 700 bar anpassade för personbilar. 

– Vi blev mäkta förvånade, säger Andreas Eriksson, chef för regiontrafiken på X-trafik, om upptäckten. 

Klotet försöker klarlägga vems ansvaret är för att bussarna inte kunde tankas, men meningarna går isär. Linde ägde tankstationen 2021 men har sedan dess sålt den till norska Hynion. 

– Jag tror, om jag ska vara riktigt ärlig, att man förutsatte att det räckte att ha ett munstycke som passade bussen, säger Jan Lahenkorva (S) regionråd i Gävleborg och tidigare vice ordförande i hållbarhetsnämnden, till Klotet. 

Klart är att det tog den nya ägaren Hynion 1,5 år att få i gång 350-barstankningen, på grund av att ny programvara från en underleverantör drog ut på tiden.

Batteriproblem

Problemen har dessutom varit fler än bara bristen på tankmöjligheter. Under tiden bussarna stått stilla har de drabbats av batteriproblem med verkstadsbesök som följd (även bränslecellsfordon brukar ha batterier som hjälper till att hantera förändringar i effektbehov). 

Först nu, 2024, har en av bussarna kunnat premiärtankas i Sandviken.

Enligt X-trafik uppgår kostnaden för avskrivningar under tiden bussarna stått stilla till 3,6 miljoner kronor. De kostade totalt cirka 15 miljoner kronor att köpa in.

Antalet tankstationer för vätgas i landet uppgår enligt Energimyndigheten till fem, men Klotet konstaterar att minst ett par stationer saknas på den listan, i Borlänge och Älghult. Enligt Energimyndigheten finns det planer på drygt 60 nya tankstationer, där stöd beviljats. Ett antal av dem kommer att tas i drift under 2024, enligt Energimyndigheten. 

Rättad version: I en tidigare version angavs fel inköpskostnad för bussarna.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.