Bussarna kan ”spontanexplodera” – Försvarsmakten förstör gastankar
Försvarsmaktens så kallade amröjrobot vid en adress i södra Kalmar där man på söndagskvällen förstör gastankarna på två biogasdrivna minigasbussar.Suvad Mrkonjic/TT
56 gasdrivna minibussar i Kalmar län som bedöms kunna spontanexplodera ska få sina gastankar förstörda av Försvarsmakten. Bussarna fick sina gastankar i stål utbytta mot komposittankar innan de togs i drift.
Under det senaste året har tre minibussar som drivs med biogas exploderat, utan synbar orsak. Efter den senaste explosionen som inträffade i Nybro i förra veckan togs beslutet att alla bussar ska förstöras.
Bussarna är tillverkade av Fiat och är i grunden fordon av modellen Fiat Ducato. Men bussarna modifierade genom att gastankar i stål byttes ut mot tankar i kompositmaterial för att få ned vikten på fordonet, uppgav P4 Kalmar tidigare i maj. Ombyggnaden ska ha ägt rum innan bussarna togs i drift 2019.
– Man gjorde förändringen av viktklassningsskäl, sa KLT:s trafikdirektör Mattias Ask till radion.
Vilket företag som byggde om bussarna vill varken Kalmar länstrafik eller Flexbuss, som är en av utförarna, uppge enligt SVT Småland.
Enligt en rapport om biogasarbetet i länet som Region Kalmar tog fram 2020 modifierades fordonen på flera sätt, även i samarbete med Fiat.
– Vi hade stor nytta av goda förkunskapet och breda kontakter på marknaden då vi tillsammans med Fiat utvecklade kaross och stomme för att få in biogas, hjälptank och stolar till en bil av viss storlek – som vi behövde men som inte fanns. Fiat fick vi kontakt med via en lokal återförsäljare av husbilar, byggda på deras kaross, sa Conny Karlsson, utvecklingsstrateg i Region Kalmar, i rapporten (finns som pdf via denna länk).
Annons
Gastankar ska oskadliggöras
Eftersom varje buss har fem tankar kommer processen att förstöra tankarna dra ut på tiden, två timmar per buss. Totalt räknar man med omkring fem dagars arbete.
I samband med att tankarna punkteras kommer det att smälla väldigt högt, säger Ingemar Idh vid Räddningstjänsten Sydost.
Risken för en regelrätt explosion beskriver han som väldigt låg, men för att vara på den säkra sidan upprättar man en avspärrning på 100 meter runt bussarna.
– Vissa tankar kan innehålla övertryck. Det är det skyddsavståndet är till för, säger Ingemar Idh.
Gasdrivna minibussar vid en av platserna som har spärrats av.Suvad Mrkonjic/TT
Sex bussar har redan åtgärdats
Efter överläggning med Försvarsmakten har man kommit fram till att gastankarna ska punkteras med hjälp av en bultpistol som går att använda på distans. Det arbetet sköter försvaret – avspärrningar, utrymning och annat runt omkring hjälper räddningstjänst, polis och ambulans till med.
Gastankar i sex bussar har redan förstörts, uppgav räddningstjänsten vid 19-tiden på söndagen.
Anledningen till åtgärden med bussarna är tre spontanexplosioner. En i Västervik 2023 och två i Nybro, den senaste alltså i slutet av förra veckan. Förarna fick instruktionen att köra slut på gasen och sedan växla till bensintanken men efter den senaste explosionen konstaterade Försvarsmakten att det fanns kvar biogas tankarna.
Annons
50 av minibussarna körs av olika bussbolag åt regionen och länstrafiken. De övriga används av Kalmar och Mörbylånga kommun. Bussarna har använts för färdtjänst, sjuktransporter, skolskjuts och närtrafik.
Samma typ av minibussar finns även inom Skånetrafiken. Sedan i lördags har samtliga fordon av den typen, totalt 17 minibussar, tagits ur trafik, rapporterar P4 Kristianstad.