Fordon Alstom premiärvisar vätgaståg Coradia iLint kör 800 km på en vätgastankning. Foto: Alstom Ett vätgasdrivet bränslecellståg premiärvisas nu på järnvägsmässan Innotrans. Det ska ersätta dieseldrivna regionaltåg på oelektrifierade linjer. Håkan Abrahamson Publicerad 20 sep 2016 kl 15.02 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Alstom premiärvisar under Innotrans i Berlin det nya vätgasdrivna tåget, som baseras på regionaltåget Coradia Lint 54, som i bränslecellsutförande kallas Coradia iLint. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon vätgas regionaltåg
ENERGI Northvolts vd Peter Carlsson avgår: ”Bra tidpunkt att lämna över” Svenska batteritillverkaren Northvolts vd Peter Carlsson avgår. Det framgår av ett pressmeddelande.
DEBATT ”Sveriges ingenjörskultur ger ett unikt försprång i ai-racet” DEBATT. Ai är nästa industriella revolution efter digitaliseringen. Men fokuset på egen utveckling av ai-modeller är missriktat. Det är något annat som kommer att göra Sverige till en framgångsrik exportnation även den här gången, när en ny teknik vänder världen upp och ned, skriver Dan Bergh Johnsson.