FARKOST
Soldriven flygande basstation ska fixa mobiltäckningen
Bilden är tagen vid en testflygning 2021.
Christian Otto, Airbus
Soldrivna drönare ger nya möjligheter till 5g-uppkoppling i avlägsna trakter. Om två år ska de sväva runt över Japan, om allt går enligt planerna.
Ett japanskt konsortium lett av mobiloperatören NTT Docomo investerar 100 miljoner dollar i Airbus dotterbolag Aalto.
Aalto är företaget bakom den soldrivna drönaren Zephyr Haps, som är konstruerad för att flyga runt veckovis i stratosfären, på runt 20 000 meters höjd. Haps står för High altitude platform station.
Farkosten har ett vingspann på 25 meter och väger 75 kilogram utan ytterligare utrustning. Solcellerna som täcker planet ger både el till driften och laddar dessutom upp ett reservbatteri som används nattetid. Som längst har en Zephyrdrönare svävat runt i 64 dygn i stratosfären utan stopp.
Drönare som flygande basstationer
Nu vill NTT utnyttja tekniken för att erbjuda telekomtjänster på platser där det är dyrt eller svårt att bygga radiomaster på vanligt manér. På avlägsna öar och i bergstrakter till exempel. Tanken är att drönarna där ska fungera som flygande basstationer, som ger 5g-uppkoppling direkt till mobilanvändare på marken. Fördröjningen ligger enligt företaget på 5 till 10 millisekunder, vilket är betydligt bättre jämfört med satelliter.
Förutom att ge mobiltäckning i avlägsna och svårtillgängliga trakter kan systemen även användas vid naturkatastrofer. Om allt går enligt planerna ska tekniken lanseras i Japan år 2026.
Ett antal globala techjättar, samt nya aktörer inom telekom, siktar istället på att flytta ut mobilmaster i rymden med hjälp av satelliter.