Det är i grund och botten ett obemannat glidflygplan, dock utrustat med två små propellrar där vardera motor på 0,45 kW drivs av solceller. Nu meddelar Airbus resultatet av den svit av testflygningar som Zephyr S genomfördes under sommaren.
Den 13 september landade farkosten i Arizona. Det främsta målet med testet var att drönaren skulle visa att den kan flyga utanför avgränsat luftrum, och dela utrymmet med trafikflyget. Samtidigt slogs ett nytt rekord i drönarklassen – med höjden 23 193 meter.
Utöver fyra tester på lägre höjd gjordes två besök i stratosfären som vardera varade cirka 18 dagar. Det ger 36 dagar i stratosfären med två starter. Airbus menar dock att Zephyr Solar High Altitude Platform System (HAPS) i teorin borde kunna hålla sig i luften i upp till ett halvår.
Foto: Airbus
Hittills har drönaren samlat på sig 2 435 flygtimmar, och under de senaste testerna så bar den en last i form av "OPAZ", som står för Optical Advanced Earth Observation system for Zephyr.
Men tanken är att plattformen också skulle kunna användas till leverera kommunikation och uppkoppling till civila såväl som militära aktörer – samt för olika typer av övervakning, som i samband med skogsbränder.