FARKOST

Stena Futuro får fyra vingsegel, är tanken.

Roro-fartyg med extra allt ska minska energiförbrukningen med 20 procent

Vingsegel, hybriddrift, luftsmörjsystem och återvinning av spillvärme. Det är några av de tricks som Stena Line tar till när ett nytt konceptfartyg nu (återigen) ska utvecklas.

Publicerad

Rederiet Stena Line har som mål att minska koldioxidutsläppen med 30 procent till 2030, jämfört med 2019.

Därför utvecklar bolaget nu en ny fartygsgeneration med en lång rad funktioner som tillsammans ske innebära minst 20 procents minskad energiförbrukning.

Roro

Fartyget, som kallas Stena Futuro, är 240 meter långt och avsett för bilar och lastbilstrailers. Det är alltså ett roro-fartyg (roll-on, roll-off).

Stena Futuro har designats för låg vikt och är aero- och hydrodynamiskt optimerad. Det får en elhybriddrivlina, där batterier assisterar framdriften och som även kan ta fartyget in och ut ur hamnar på egen hand. Solceller ingår också i designen.

Vingsegel och luftsmörjning

Skrovet får så kallad luftsmörjning, vilket innebär att luftbubblor sprutas ut under vattenlinjen för att minska friktionen.

Fyra 40 meter höga och fällbara vingsegel ska potentiellt ge en 15-procentig minskning av bränsleförbrukningen.

Stena Futuro med fällda vingsegel.

Spillvärme från motorerna kommer att återvinnas för fartygets uppvärmningsbehov ”samt stödja elproduktionen”. På vilket sätt spillvärmen ska användas för att generera el framgår inte av pressmeddelandet.

Någon plan för när Stena Futuro ska vara färdigt för beställning finns dock inte.

Stena Elektra i malpåse?

2021 presenterade bolaget planer på det helt eldrivna ropax-fartyget Stena Elektra, med plats för både fordon och passagerare. Tanken var att det skulle vara färdigt för beställning i år. Strax innan jul i fjol meddelade dock vd Dan Sten Olsson att man stött på patrull, framför allt gällande tillgång till laddinfrastruktur och tillgång till el, rapporterade Sjöfartstidningen.

Under 2023 släppte Stena Line ut drygt 1,4 miljoner ton koldioxid, motsvarande drygt tre procent av Sveriges territoriella utsläpp samma år. Bolaget hade vid tiden 40 fartyg i drift, som bland annat seglade sträckorna Göteborg–Kiel, Trelleborg–Rostock, Liverpool–Belfast samt Tarifa–Tanger Ville (Gibraltar sund).

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.