FARKOST

Den franska patrullbåten får uppblåsbart vingsegel.

Däckjätten Michelin pumpar upp vingsegel på patrullfartyg

Det uppblåsbara vingseglet från franska Michelin sägs kapa bränsleförbrukningen med 15 procent. Nu har företaget fått en första order för sitt ovanliga segelkoncept.

Publicerad

Att driva skepp med vindens kraft är inget nytt påfund. Men på senare tid har vinddriften gjort comeback till följd av tuffare utsläppskrav från EU och FN:s internationella sjöfartsorganisation (IMO). Bakgrunden är att sjöfarten står för runt tre procent av de globala koldioxidutsläppen. 

En rad olika segellösningar finns redan på marknaden. Men den franska däcktillverkaren Michelin har valt en egen väg med ett uppblåsbart vingsegel. Det heter Wisamo, Wing sail mobility, och har en teleskopmast som kan dras ut när fartygen ska segla och sedan dras in och stuvas undan vid behov. Seglet består av ett textilhölje som blåses upp för att bilda en vingsegelprofil.

Någon extra personal för att hantera seglatsen behövs inte, enligt Michelin. Ett helautomatiskt styrsystem sköter alla segeluppgifter, exempelvis att hissa, reva och fira segel.

Första kommersiella kontraktet för Michelin

Ny Teknik skrev för några år sedan om det uppblåsbara seglet när det skulle testas på containerfartyget MN Pélican. Nu har Michelin fått ett första kommersiellt kontrakt för produkten. Det är den franska myndigheten DGAMPA som ska få tekniken installerad på ett nytt patrullfartyg. Det rör sig om ett 170 m2 stort segel som ska ge vindassistans som ett komplement till patrullbåtens dieselelektriska drift. Bränslebesparingen väntas därmed bli runt 15 procent, enligt Michelin.

I början av 2027 ska segelsystemet installeras ombord och därefter testas. 

Vingseglet liknar en stående flygplansvinge.

Redan i höst ska ett svenskt vingsegel gå till sjöss om allt går enligt planerna. Det heter Oceanbird och utvecklas av Alfa Wall Oceanbird, ett samägt bolag mellan Alfa Laval och Wallenius.  Det seglet påminner om en stående flygplansvinge, med en huvudvinge och en smäckrare vingklaff. Dessa båda delar kan vinklas var för sig för att optimera seglets form och därmed aerodynamiken.

Andra exempel på vingsegel – som inte blåses upp – är franska Oceanwings, som liksom Oceanbird ett tvådelat segel, och brittiska Windwings, som har ett segel med tre segment.

Ett vanligare alternativ än vingsegel är så kallade rotorsegel som består av motordrivna roterande cylindrar. Ett exempel är finska Norsepower som bland annat används på Scandlines färjor mellan Gedser och Rostock. 

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.