Då ska vätgasflyget lyfta i Skellefteå: ”En viktig lösning”
Här testflyger för första gången Zeroavias 19-sitsiga vätgaselektriska plan.Zeroavia
Vätgaselektriska flygplan ska börja transportera passagerare till Skellefteå flygplats i kommersiell trafik från 2026-27. Det är målet för ett nytt samarbete där flygplansutvecklaren Zeroavia ingår.
Ett samarbete mellan fyra parter ska göra det möjligt att flyga grönt till och från Skellefteå i en inte allt för avlägsen framtid. Förutom Skellefteå flygplats deltar Skellefteå Kraft, flygbolaget Bra och den brittisk-amerikanska flygplansutvecklaren Zeroavia i projektet.
Syftet är att säkra hela kedjan från produktion av grön vätgas till vätgasdrivna passagerarplan i kommersiell trafik.
Zeroavia utvecklar vätgaselektriska drivlinor där vätgas matas till bränsleceller, som genererar el som i sin tur används för att driva en elmotor. Den största fördelen är att man därmed slipper koldioxidutsläpp
I Skellefteåprojektet ska potentialen för två av företagets drivlinor undersökas. Den ena är ZA600, en drivlina på 600 kW som är framtagen för flygplan med plats för 9–19 passagerare. Den drivlinan gjorde i januari sin första testflygning med ett flygplan, Dornier 228, i Storbritannien. Företaget siktar på lansering 2025.
”Vätgasdrivna flygplan som en viktig lösning”
Den andra drivlinan som övervägs i Skellefteå är på 2-5,4 MW och heter ZA2000. Den befinner sig fortfarande i utvecklingsstadiet och designas för 40–80-sitsiga plan, exempelvis ATR, en flygplanstyp i Bras flotta. Den drivlinan beräknas nå marknaden 2027.
Annons
Ulrika MatsgårdBra
– Vi ser vätgasdrivna flygplan som en viktig lösning. För att klara vårt hållbarhetsmål att nå nettonollutsläpp på våra inrikesflighter 2030 måste vi snabba på teknikutvecklingen, säger Ulrika Matsgård, vd på Bra, Braathens Regional Airlines, på en presskonferens på Bromma 29 mars.
Samarbetsprojektet startar i år med en förstudie som ska undersöka marknadspotentialen och planera för ett kommande demonstrationsprogram. Nästa steg blir att 2024-26 demonstreras hela värdekedjan: Produktion av grön vätgas, som Skellefteå kraft ska stå för, distribution och hantering av vätgas på flygplatsen och slutligen flygning på testrutter till och från Skellefteå flygplats.
Det tredje steget blir att starta kommersiell trafik på utvalda rutter, om allt går enligt planerna. Detta är planerat att ske 2026-27.