FARKOST
Boom XB-1 under flygningen den 10 februari.
Boom Technology/Youtube
Booms överljudsprototyp har sprängt ljudvallen
Efter att framgångsrikt ha nått överljudsfart med prototypen XB-1 går utvecklingen in en ny fas för amerikanska Boom. Målet är att flyga med passagerare innan 2030.
Det Kalifornienbaserade startupbolaget Boom Technology vill återinföra passagerarflygningar i överljudsfart, vilket inte har funnits sedan Concorde slutade flyga 2003.
Slutmålet är flygplanet Boom Overture, med plats för 64–80 passagerare. Delmålet är den cirka 20 meter långa prototypen XB-1, som nu har flugit i överljudsfart vid två testflygningar.
Första gången det skedde var den 28 januari. I måndags, den 10 februari, var det dags igen. Båda gångerna utgick flygningarna från Mojave Air & Space Port i Kalifornien, rapporterar Space.com. Piloten nådde överljudsfart tre gånger under den senaste flygningen. Ytterligare elva testflygningar med XB-1 har gjorts, men då vid hastigheter under Mach 1.
Ingen ljudbang
Enligt bolaget hördes ingen smäll från marken när flygplanet passerade ljudvallen. Anledningen uppges vara den tröskelhöjd, vid den aktuella flygningen cirka 2 100 meter, som beror på bland annat temperatur och vind. Ljudsmällen som bildas reflekteras i stället uppåt, enligt Boom. Detta är viktigt för återinförandet av kommersiell överljudsflygfart, eftersom frekventa ljudsmällar över bebodda områden inte lär uppskattas.
Vd Blake Scholl var ambivalent inställd till den senaste lyckade testflygningen. Å ena sidan var den förstås en stor framgång, å andra sidan innebar den också sista gången som XB-1 fick luft under vingarna.
Skiftar fokus till Overture
Nu skiftar bolaget fokus till att i stället utveckla Overture, som enligt målsättningen ska vara redo att flyga passagerare i en marschfart om Mach 1,7 i slutet av 2029. Projektet har hittills dragits med förseningar. Målet var till exempel att flyga med XB-1 för första gången 2017, men det dröjde till 2024.
– Med detta testprogram har vi uppnått vad alla tidigare trodde var omöjligt – att en startup på egen hand kan bygga ett överljudsplan, utan hjälp från staten eller de stora flygplanstillverkarna, sa Nick Sheryka, chefsingenjör för testflygningar på Boom, enligt Space.com.
Ingen av de stora motortillverkarna har visat intresse för att utveckla motorer till Overture. I stället ska Boom utveckla en egen motor döpt till Symphony, tillsammans med bolagen Kratos, Standard Aero och GE Additive.
På prototypplanet XB-1 sitter tre motorer från General Electric (J85-15).