Det är drygt 20 år sedan överljudsplanet Concorde pensionerades. Åtskilliga försök har sedan dess gjorts för att få i gång kommersiell supersonisk passagerartrafik. Hittills utan resultat.
Startupbolaget Boom Technology har nu tagit ett steg på vägen, i och med den första testflygningen av prototypen XB-1.
Den 22 mars lyfte XB-1 från Mojave Air & Space Port i Kalifornien. Det nådde en höjd om 2 200 meter (7 120 fot) och en fart om 439 km/h, alltså långt ifrån ljudhastigheten Mach 1 (som vid 15 grader Celsius är 1 225 km/h).
XB-1 är drygt 20 meter långt och rymmer enbart en pilot. Ursprungligen var planen att det skulle flyga för första gången 2017, en målsättning som därefter skjutits upp åtskilliga gånger.
XB-1 en testbädd
Tanken med XB-1 är att det ska fungera som testbädd för det slutgiltiga målet – överljudsplanet Boom Overture. Det ska kunna transportera mellan 64 och 80 passagerare i en marschfart om Mach 1,7. Ursprungligen var planen Mach 2,2, en ambition som lagts på hyllan.
Annons
Boom Overture.Boom
Enligt Boom har företaget tagit emot 35 riktiga beställningar på Overture, 15 från United Airlines och 20 från American Airlines. Räknas även mer osäkra förbeställningar in uppgår de till 130.
Samtidigt har motortillverkare visat svagt intresse för att leverera motorer till Boom, rapporterade Insider år 2022. Rolls-Royce slöt en ”engagemangsöverenskommelse” gällande supersoniska jetmotorer 2020, men lämnade den två år senare.
Ingen av de stora tillverkarna (Pratt & Whitney, GE Aviation, Honeywell och Safran) var då intresserade av överljudsflyg, utan fokuserade i stället på bränsleekonomi. I december 2022 slöt Boom avtal med tre olika företag: Kratos för motordesign, Standard Aero för underhåll och GE Additive gällande 3dutskrift av komponenter. Ambitionen är att utveckla en turbofläktmotor som fått namnet Symphony. På prototypplanet XB-1 sitter tre motorer från General Electric (J85-15).
Boom Symphony.Boom
Åtta gånger mer koldioxid
Att flyga i överljudsfart förbrukar rejält mycket mer bränsle jämfört med konventionellt flygande. Concorde förbrukade dubbelt så mycket bränlse som en Boeing 747– och fick bara med sig en fjärdedel av passagerarna, enligt Financial Times. En passagerare som flyger med ett flygplan likt Booms ger upphov till åtta gånger mer koldioxidutsläpp, jämfört med konventionell ekonomiklass. Jämfört med business class är utsläppen de dubbla, enligt Dan Rutherford, programchef för flyg på intresseorganisationen ICCT.
Boom menar att de ska använda förnybart jetbränsle för att sänka klimatpåverkan, en produkt som ännu bara finns i begränsad omfattning och som spås bli relativt dyr.
Ambitionen är att Boom Overture ska vara färdigt för skyarna 2029. Förhoppningen är att det ska bli billigare att utveckla och flyga än Concorde, som på grund av de astronomiska utvecklingskostnaderna aldrig nådde lönsamhet under sina tre decennier i drift.