Energi

Vätgas från vatten driver gaffeltruckar

Toyota ska bygga tolv bränslecellstruckar för testet. Foto: Toyota

Vätgas producerad genom elektrolys av vatten, med el från vindkraft, ska driva 12 bränslecellsförsedda gaffeltruckar från Toyota.

Publicerad

I ett samarbetsprojekt mellan privata företag och myndigheter i städerna Yokohama och Kawasaki användningen av vätgas producerad från vindkraft utvärderas.

El från vindkraftparken Hama Wing i Yokohama ska användas för elektrolysera vatten för vätgasframställningen. Gasen komprimeras, lagras och distribueras sedan med vätgastankbil till fyra testplatser där gaffeltruckarna finns: en fabrik, en grönsaksmarknad och två varuhus.

Med vätgasdriften väntas CO2-utsläppen minska med minst 80 procent jämfört med om truckarna skulle drivas med bensin eller el från kraftnätet.

De bränslecellsdrivna gaffeltruckarna har tagits fram av Toyota och den första presenterades i februari. Först nästa år kommer alla tolv truckarna att vara i drift, tre på vardera teststället.

Vätgaslager ska kunna innehålla gas för två dygns behov. Återanvända batterier från hybridbilar ska även användas som energireserv för vätgasframställning när vindkraftsanläggningen inte är i drift.

Med försöket vill både myndigheter och företag se hur en vätgaskedja kan fungera, från produktionsplats via lagring och distribution till användning i vardagsmiljö.