Energi
Tankar cykeln med vätgas
Gasföretaget Linde har tagit fram en bränslecellsdriven elcykel som kan köras 100 km på en vätgastankning.
Allt fler biltillverkare lanserar nu vätgasdrivna bränslecellsbilar, men ett frågetecken är det glesa nätet med tankställen för gasen. Gasjätten Linde vill skapa uppmärksamhet kring vätgasdriften och har därför låtit utveckla en bränslecellsdriven elcykel för att visa vätgasteknikens möjligheter.
En pilotserie på hundra cyklar har presenterats och ett av de första exemplaren överlämnades till den tyske trafikministern Alexander Dobrint.
Drivpaketet väger 3,7 kg och hela cykeln 23,6 kg. Vätgasbehållaren sitter under ramen och är tillverkad av aluminium och kolfiberarmerad plast. Den rymmer 34 gram vätgas vid trycket 340 bar. Det ska enligt Linde räcka för att driva elmotorn som assisterar vid cykling i 100 km. Att fylla behållaren tar sex minuter och görs från en 20 liters gasflaska som tagits fram av Linde.
Som extra energilager finns ett batteri som fungerar som mellanlager med kapaciteten 60 Wh.
Cykeln togs fram på tre månader från projektstarten. Priset per cykel i pilotserien ligger på 7000 euro, alltså närmare 70000 kronor. Linde räknar dock med att priset på vätgascyklar ska kunna sänkas avsevärt vid en eventuell framtida serieproduktion.