ENERGI
Indisk indutrijätte bygger batterifabrik i Storbritannien på 40 GWh
Land Rover Discovery Sport.
Land Rover
Indiska Tata Groupinvesterar motsvarande över 50 miljarder kronor i en batterifabrik i Somerset. Den ska ha en årlig kapacitet om 40 GWh och förse Jaguar Land Rover med elbilsbatterier.
Indiska industrijätten Tata Group har beslutat att investera över 4 miljarder pund, motsvarande mer än 50 miljarder kronor i en ny battericellsfabrik i Somerset, i det sydvästra hörnet av Storbritannien.
Fabriken ska få en kapacitet om 40 GWh och ha omkring 4 000 anställda. Produktionen beräknas kunna starta 2026, enligt företaget.
Enligt Tata ska fabriken ”maximera sin energimix med en ambition om 100 procent förnybar energi”. I fabriken ska batterimaterial återvinnas och återanvändas i produktionen, skriver Tata, utan att specificera vilka material eller mängder det ska handla om.
Fabriken ska förse Tata-ägda Jaguar Land Rover med elbilsbatterier. Enligt Tatas pressmeddelande ska de även tillverka andra energilager i fabriken.
Företaget övervägde även Spanien för sin nya batterifabrik, men valet föll alltså på Storbritannien. Det finns uppgifter om Storbritannien har erbjudit ekonomiska fördelar eller stöd till Tata för att få etableringen. Enligt BBC får Tata Group stöd motsvarande fler hundra miljoner pund.
Största investeringen sedan 1980-talet
Investeringen beskrivs som den största i brittisk fordonsindustri sedan Nissan startade produktion i landet på 1980-talet. Storbritanniens premiärminister Rishi Sunak kommenterar investeringen så här, skriver Financial Times:
– Den kommer inte bara att skapa tusentals skickliga arbetstillfällen för britter runt om i landet, utan kommer också att stärka vår ledande position i den globala övergången till elektriska fordon och bidra till att växa vår ekonomi inom rena industrier för framtiden, säger Rishi Sunak.
Batterifabriken blir en av de större i Europa. Northvolt Ett i Skellefteå har en planerad kapacitet på 60 GWh, och Volvo Cars och Northvolts gemensamma batterifabrik i Göteborg planeras få en kapacitet om 50 GWh.
Både asiatiska batterijättar och biltillverkare bygger eller planerar för batterifabriker i Europa, här kan du läsa Ny Tekniks tidigare sammanställning av dem.