När Toyota presenterar en ny vätgasdriven prototyp handlar det om pick up-modellen Hilux. Nu ska pilotprogrammet bena ut om projektet är affärsmässigt hållbart.
I över tio år har Toyota sålt bilar med bränsleceller. Japan har investerat hårt i vätgassamhället som en bärande del i sin plan att bli utsläppsfria – och biltillverkaren har tragglat på med att försöka göra fordonsaltiernativ till detta samhälle.
När Mirai lanserades var det tekniskt sett intressant, men mer som ett rullande experiment än som en kommersiellt gångbar produkt.
När generation två kom hade förmågan skärpts enormt och när Ny Teknik pratade med Yoshizaku, Tanaka, chefsingenjör på Toyota med ansvar för utvecklingen av modellen beskrev han den nya bilen som ”en helt annan skapelse”.
Toyota Hilux vätgasToyota
Och nu kommer då ytterligare en bränslecellsskapelse från Toyota. Denna gång har man i stället för i en personbil satsat på en drivlina i pick up-modellen Hilux. Projektet genomförs i England där Toyota tillsammans med Ricardo, Thatcha Research, D2H och European Thermodynamics ska se om man det bär sig hela vägen till kommersialisering.
Drivlinan utgår från samma delar som dem Toyota har i sin Mirai. Exakta prestandaasffror för Hiluxen går Toyota inte ut med, men i Mirai handlar det om 134 kW elmotor som matas av en bränslecell på 128 kW och ett litiumbatteri som täcker upp med 31,5 kW och 1,2 kWh.
Vätgastankarna är tre til antalet, om de är samma 5,6 kg som i personbilen framgår inte, dock är den förväntade räckvidden i bilen 600 km och det ska ta fyra till fem minuter att tanka fullt.
Annons
Totalt sett ska tio prototypfordon byggas och sedan ska de testas rigoröst för alla upptänkliga scenarier en Hilux-ägare kan tänkas hamna i. Det återstår att se när Toyota är redo att ge besked om en fortsättning.