Från och med november 2024 måste alla taxibilar i Oslo vara elbilar.Frederik Ringnes
Taxibilar måste nu vara elbilar i Oslo
Från och med november i år måste taxibilar i Oslo kommun vara eldrivna. Beslutet har kritiserats av taxichaufförer som menar att laddningsinfrastrukturen inte är tillräckligt utvecklad.
Nu är det inte längre tillåtet att köra taxibilar med förbränningsmotorer i Oslo. De nya reglerna klubbades av Oslo kommun redan 2020 men trädde i kraft den första november i år.
Taxibilarna som kör i staden behöver nu alltså vara elbilar. Resor som börjar utanför Oslo kommun undantas dock från reglerna, även fossildrivna taxibilar får köra in i staden för att lämna av resenärer. Resor ut ur kommunen är också okej med fossildriven taxi, och en fossildriven taxibil får köra tom in i Oslo för att plocka upp resande om den har en förbokad resa.
Oslo har installerat 29 snabbladdare som bara får användas av taxibilar. Tio av dessa ska vara placerade vid centralstationen, enligt Aftenposten. Men tillgången till laddare har kritiserats av vissa.
I somras stämde sex taxichaufförer Oslo kommun för att få staden att skjuta på elbilskravet. De menade att det finns en brist på laddare och att det vore bättre att vänta med införandet till hösten 2027.
Men beslutet står fast, och Marit Kristine Vea, kommunalråd för miljö och transport, berättar för Aftenposten att det varit känt i mer än fyra år att nollutsläppskravet ska införas och att Oslo måste gå i täten för att minska utsläppen.
– Laddningsmöjligheterna i Oslo är bra, tack vare den riktade utvecklingen av laddare under lång tid, både inom offentlig och privat sektor. Jag vill ändå ha ett nära samarbete med taxibranschen nu när nollutsläppskravet träder i kraft. Elbilar behöver laddare och kommunen måste bidra till att få ännu mer fart i utvecklingen. Vi är på god väg med att utveckla fler snabbladdare som taxibilar kan använda och etablerar även flera nya snabbladdningsställen som enbart är avsedda för taxibilar, säger Marit Kristine Vea till Aftenposten.