ELBILAR

Genrebild från Caresofts olika anläggningar

De plockade isär BYD:s elbil – blev chockade av bygget

Kinesiska biltillverkare ligger långt fram i elbilsracet. Det blev tydligt när man i Japan visade upp flera demonterade modeller – och insåg hur långt efter man ligger.

Publicerad Senast uppdaterad

En gång i tiden var det Japan som drev på elektrifieringen. Toyotas satsning på hybrider hyllades som framtiden och vinsterna var stora. Men när tillverkare från andra länder har satsat på rena elbilar har de japanska märkena hamnat på efterkälken.

Det här blev tydligt då japanska centralbyrån för ekonomi, handel och industri höll ett seminarium i början av oktober. Ett sjuttiotaltal underleverantörer inom bilindustrin var på plats. Det som visades upp var demonterade elbilar av amerikanskt, europeiskt och kinesiskt ursprung. 

Totalt var det 16 olika modeller på plats och över 90 000 bildelar låg uppradade. 

Den bil som fick mest uppmärksamhet var BYD Atto3. Skälet är att modellen har en låg prislapp, men framförallt för att det är en bil som har BYD:s egenutvecklade integrerade 8-i-1 drivlina.

”Hur kan den produceras till en så låg kostnad?” var en kommentar från en besökare enligt japanska Nikkei.

Låg prislapp – egenutvecklad teknik

BYD-modellen kostar i Kina motsvarande cirka 210 000 kronor och även om den är dyrare i både Europa och Japan har den sålt förhållandevis bra.  En del av svaret på varför tillverkaren kan hålla prislappen så låg är egenutvecklad teknik där man jobbat mycket med att integrera och minska antalet komponenter. Därtill finns det stora vinster i att det är många modeller som delar komponenter – samt att BYD producerar komponenterna själva.

”Jag blev förvånad över det lilla antalet delar i BYD och Tesla. Vårt företag hoppas kunna använda erfarenheten från detta för att kunna gå in i elbilssegmentet”, sa en annan deltagare.

Sanyo Trading Caresoft, som driver den anläggning där seminariet hölls, ägs av det globala företaget Caresoft vars affär är att demontera och katalogisera bilar. De har verksamhet i USA, Kina, Japan, Indien, UAE och Europa. 

Enligt Sanyo Trading Caresoft är det stor skillnad på kinesisk och japansk biltillverkning. I Japan är kvalitet det som hålls högst, medan det i Kina framförallt är lågkostnadsproduktion som är drivkraften.

För att underlätta för sina kunder kommer Sanyo Trading Caresoft att börja separera bilkomponenter i två skilda kategorier. Dels en traditionell grupp där komponenter som används brett i branschen ingår, dels en grupp där det krävs specifika investeringar för att kunna producera dem. 

I den senare ingår exempel som pressgjutning, batterikomponenter samt halvledare och datorer.