Officiell: Nio lanserar ny crossover med över 50 mils räckvidd
Nio EL6.Nio
En mellanklassuv med premiumkant och rejäl prestanda. Nu har Nio lanserat EL6 – ett lyxigt alternativ till ID4 eller ett mer plånboksvänligt substitut för Mercedes EQE Suv.
När Nio lanserade hösten 2022 och sedermera i Sverige var det med hög svansföring och väl tilltagna prislappar. I år har modellpaletten broderats ut och nu har två viktiga modeller presenterats. Den ena är kombin ET5 Touring och utöver den kommer även mellanklass-crossovern EL6.
Storleksmässigt mäter EL6 in på 4 854 mm, en längd som innebär att den för tillfället hamnar lite mitt emellan många konkurrenter. Men det finns ett alternativ att stångas med i samma storleksklass: Mercedes EQE Suv.
Tittar vi på drivlinan känns den igen från Nios övriga modeller. Fram sitter det en induktionsmotor om 150 kW och denna får hjälp av en permanentmagnetmotor om 210 kW som driver bak. Står man på gaspedalen ger systemet ut 360 kW eller motsvarande 489 hästkrafter. Tack vare vridmoment på 700 Nm innebär det att man kan accelerera upp ekipaget i 100 km/h från stillastående på 4,5 sekunder.
Ute på vägen kan man om andan faller på välja mellan nio körlägen. Här ska man kunna få högsta komfort, eller mer uppstramat sportigt tack vare det adaptiva chassit. Det här speglar vad man redan har i andra bilar. Men nytt är något som kallas ”intelligent Smooth Stop”. Vilket handlar om automatik för att justera bromskraften och något som då ska öka komforten.
Nio EL6.SMH FotoTeknik AB
Nio
När det är dags att ladda sker detta vid laddbox i 11 kW eller upp till 125/140 kW vid snabbladdare. Men huvudnumret är ju batteribyten och vid en station ska man kunna få ett nytt batteri i bilen på runt sex minuter.
Hur långt kommer då bilen på en laddning. Med det lilla batteriet är den officiella räckvidden 406 km och med 100 kWh ombord ska den ligga på 529 km.
Annons
Satsat på hög kvalitet
Inuti bilen känns Nios designspråk igen med samma skärmuppställning som exempelvis ET5. Det är rent och snyggt och samma höga kvalitet som i övriga bilar. EL6 är den ersättaren till den bil som kallas ES6 i Kina och ett mål med generationsskiftet var just att höja nivån i det här avseendet.
Utrymmet är större och även baksätespassagerarna ska få en förnämlig färd i en EL6. Plattformen bilen har är densamma som ET5 men i och med att suven är mer högbyggd ska man sitta bekvämare i baksätet. Här bak finns även eljustering vilket är flott.
Nio EL6.Nio
SMH FotoTeknik AB
Baksätet går även att fälla 40/20/40 och ett steg bakom det finns totalt 668 liter packutrymme varav 579 är ovan lastgolvet. Vill du dra släp går det att häkta på 1 200 kg.
Priset på EL6 startar på 769 000 kronor för en bil med 75 kWh-batteri. Större batteriet innebär att priset börjar på 879 000 kronor. Vill man i stället bara köpa bilen och hyra batteriet kapas initialkostnaden ned till 639 00 kronor och sedan får man en månadsavgift för batteriet på 1 799- eller 2 999 kr beroende på kapacitet.
Vill man inte lägga ut pengar över huvud taget går det att krita på ett abonnemang och då talar vi om en månadskostnad som startar på 13 099 kronor. Värt att notera är att i detta ingår allt från service till däckbyten – och Nio hämtar/lämnar bilen åt dig.