Nya ”kjol-tekniken” ska ge elbilar längre räckvidd
Hyundai/Kias teknik Active Air Skirt förbättrar aerodynamiken på bilar.Hyundai Motor Group
Två aktiva nedfällbara profilbitar som kan ge märkbart bättre luftmotstånd. Hyundai/Kia har nu presenterat tekniken ”Active Air Skirt” som ska ge elbilar längre räckvidd.
I elbilseran är aerodynamik en av de viktigaste parametrarna vid design. I och med att det fortfarande ses som problematiskt att batterielektriska bilar har lite begränsad räckvidd samt att det tar tid att ladda dem – är minimalt luftmotstånd det alla strävar efter.
Koreanska Hyundai och Kia har lanserat en ny teknik de menar kommer ge en positiv inverkan på aerodynamiken och slutändan räckvidden. Denna AAS, Active Air Skirt, är enkelt förklarat två skivor i fronten som fälls ned framför hjulen när bilen körs snabbare än 80 km/h.
Genom att bilens frontyta förändras så kan turbulensen styras om vilket ger stor fördelar.
Den nya tekniken Active Air Skirt testades på en Genesis GV60 och gav då en förbättring av aerodynamiken på 2,8 procent.Hyundai Motor Group
I testfordonet, en Genesis GV60 (Genesis är Hyundaigruppens lyxmärke) kunde luftmotståndskoefficienten (Cd) minskas med 0,008. Det kanske inte låter mycket, men det innebar en förbättring av luftmotståndet med 2,8 procent – något som kan ge runt sex kilometers längre räckvidd.
Tekniken fungerar från 80- upp till ”över 200 km/h.
Tekniken med spoilers och så kallade ”splitters” fram är inte ny, däremot har dessa tidigare varit fasta. Att ha ett system som kan fällas ned vid behov är det dock ingen som har satt i en seriemodell än.
Annons
Biljätten har sökt patent för sitt system och i ett pressmeddelande skriver de att de ”överväger massproduktion efter hållbarhets- och prestandatest”.
– Den här tekniken förväntas ha större effekt på modeller såsom suvar där det är svårt att förbättra den aerodynamiska prestandan, säger Sun Hyung Cho, ansvarig för området ”Mobility Body Develompent Group”, vid Hyundai Motor Group.