ELBILAR

Nu lanseras 7-sitsiga Volkswagen ID Buzz

I fjol kom den retro-osande eldrivna folkabussen, men då var det en strikt femsitsig historia. Nu kommer den 7-sitsiga bilen som dessutom får ny motor samt erbjuds med fyrhjulsdrift.

Längtan hade varit lång när Volkswagen lanserade sin ID Buzz i fjol. Men det var en något begränsad version man släppte då. Nu har tillverkaren fått ordning på grejerna och lanserar en variant med långt axelavstånd.

Grunden är samma MEB-plattform, men nu får alltså buzzen mer bussiga förmågor.

Den största, och säkerligen mest efterlängtade, är att ID Buzz i och med dett har plats för sju personer. 

Storleksmässigt är den nya versionen 4 962 mm (4 712 mm är den vanliga) med en hjulbas som nu är 3 239 mm. Fe extra centimetrarna gör alltså att det finns plats för en extra sätesrad samt ett nytt och större batteri.

Säteskonfigurationen är antingen 2/2/2 för sex platser eller 2/3/2 för sju. Det innebär alltså att den skiljer sig från vanliga Multivan där man haft tre säten på tredjeraden. 

Utrymmen är ju paradgrenen i den här klassen och vill man lasta mycket och fäller baksätena får man plats med 2 469 liter. Har man istället alla säten uppfällda får man fortfarande plats med 306 liter. 

Vidare uppgraderas Buzz med den nya drivlinan som man först visade med lanseringen av ID7 vilket innebär att elmotor är på 210 kW/286 hästkrafter. Det innebär att hetsiga busschaufförer ska kunna ta sig upp i 100 km/h från stillastående på 7,9 sekunder. Tycker man inte effekt och acceleration räcker, presenterar VW även ett fyrhjulsdrivet GTX-alternativ som då har 250 kW /339 hästkrafter där motsvarande hastighetsresa avklaras på 6,4 sekunder. GTX-spekulanter får dock vänta något då den inte ska ut på marknaden förrän någon gång efter att den vanliga varianten nått marknaden.

Som ovan nämt kommer den större Buzzen att ha plats för ett större batteri. Detta om 86 kWh (netto) ska såklart ge längre räckvidd än alternativet med 77 kWh. Men några förbruknings- eller räckviddssiffror är ännu inte presenterade. Laddning ska gå i 200 kW.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.