ELBILAR

Solelbilen Aptera har påbörjat sin slutgiltiga testregim inför serieproduktion

Nu har Apteras solelbil tagit ett steg närmare verklighet

En viktig milstolpe på vägen mot verkligheten. Aptera Motors har nu börjat med första funktionstesterna av sin sol-elbil och räknar med produktionsstart under 2025.

Publicerad

I flera år har startupbolaget Aptera fångat omvärldens intresse med sin elbil driven av solen. Dock har det varit många utmaningar längs med vägen och den trehjuliga bilen har genomgått många förändringar på vägen mot produktion.

Nu ska man vara ett steg närmare att kunna bygga bilar för kunder. Detta då man nu går in i ett skede där man nu testar slutprodukten med alla de tänkta komponenterna. Det innebär att chassi, upphängning, drivlina och kaross är på plats. 

I en video, som förvisso inte visar den färdiga exteriören, får vi se bilen och då veta att den har en ny drivlina.

Initialt var det tänkt att Aptera skulle ha navmotorer i sin bil, men utmaningarna med dessa har fått företaget att överge dem till ett mer traditionellt alternativ utvecklat av Vitesco Technologies.

Enheten, (EMR3) har motor, inverter och reduktionsväxel i en och samma enhet och denna driver bakhjulet på bilen.

Det man kommer göra ännu är att testa sin prototyp på olika vägar, i olika miljöer samt inte minst se hur solpaneler, ombordteknik och mjukvara fungerar. 

I den uppdatering Aptera givit nu har inga siffror om hur drivlinebytet påverkar räckvidd eller prestanda presenterats. 

Då kommer bilen

Om vi tittar historiskt har Aptera inte riktigt levererat på sina löften och även nu är det vaga ord om exakt när produktionen drar igång. Tidigare påstod företaget att produktionen skulle vara igång 2024 och att helåret 2025 skulle de kunna bygga 7 000 bilar. 

Dock säger Aptera att eftersom man bytt motorleverantör så ”försäkras vår förmåga att leverera Apterafordon under 2025, vilket vi tror är det viktigaste för företaget, aktieägarna samt framtida Aptera-ägare”.