Det har inte varit någon större hemlighet att Hyundai haft en stor eldriven suv på gång. Koncernsyskonet Kia EV9 har varit framgångsrik och nu kommer så Hyundaiversionen.
Hur ser Ioniq 9 ut?
Det är en stor bil, över fem meter lång och med en hjulbas på 3 130 mm. Lägg till en höjd på 1 790 mm och snudd på två meter bred. Designen kallas ”Aerosthtic” och ska som ordsammansmältningen antyder vara aerodynamisk och estetisk. Fram är det en LED-ljusramp och baktill är det en rak rumpa med stående bakljus. Den svepande taklinjen, digitala sidobackspeglar samt ett ”3d-format underredsskydd” ge ett luftmotstånd på 0,259 cd – en siffra som tillhör de bästa i segmentet.
En sak Hyundai vill poängtera är att det här är deras första bil utan takantenn. Istället har funktionerna lagts i vindrutan (GPS och satellitradio), bakrutan (FM/AM och digital broadcasting) och instrumentpanelen (uppkoppling).
Hur är Ioniq 9:s kupé och utrymmen?
Interiören känns igen från tidigare Ioniq-elbilar och som förare har man en stor skärmbräda att titta ut över. Överlag har antalet knappar minimerats och precis som i Ioniq 5 är mittkonsolen flyttbar.
Annons
Tack vare den enorma hjulbasen, är utrymmet inne i bilen stort. Här kan man välja om man vill ha bilen sex- eller sjusitsig. Om man väljer det förra går det precis som i Kia EV9 att få loungestolar eller vändbara stolar (Kia erbjuder inte dessa i Sverige).
Tittar vi på utrymmena är det upp till 620 liter med alla säten på plats och detta utökas till 1 323 med tredje raden nedfälld. Lägg till att bilen har en frunk på 88 liter (RWD) eller 52 liter (AWD). Och självklart får man dra, 2,5 ton är maxvikten.
Initialt lanseras bilen med ett batteripack samt alternativen bak- eller fyrhjulsdrift. Som bakhjulsdriven har Ioniq 9 en 160 kW motor bak och en acceleration 0-100 km/h på 9,4 sekunder. Detta kapas ned till 6,7 sekunder i AWD-modellen som adderar en 70 kW motor fram. Därtill finns det även en prestandaversion som har dubbla 160 kW-enheter och i denna går resorna 0-100 km/h på 5,2 sekunder.
Oavsett modell har bilen ett batteri på 110,3 kWh vilket sak ge upp till 620 km räckvidd i den bakhjulsdrivna versionen (beräknad WLTP-räckvidd). Intressant nog är det nära tio mil mer än syskonet Kia EV9 som ”bara” har 512 km på pappret.
Ioniq 9:s fina siffra ska åstadkommas tack vare en för klassen låg förbrukning om 1,94 kWh/mil.
Ioniq 9 ska gå att ladda från 10-80 procent på 24 minuter vid en 350 kW laddare
Vad kommer Ioniq 9 med för teknik?
Den tekniska basen för bilen är Hyundaigruppens E-GMP-plattform. Det innebär att modellen har 800 voltsteknik samt en hel radda framtidssäkrade funktioner. Med från start är exempelvis att alla tre raderna har 100W USB-C portar och bilen har ett V2L-uttag i bagageutrymmet. Vidare ska digitala uppgraderingar kunna köpas online i takt med att de utvecklas.
Plattformen har stöd för V2G, men det är ännu inget som Hyundai nämner något om specifikt.
Annons
Vad kommer Ioniq 9 att kosta?
Den globala lanseringen av bilen sker under 2025, men då i Korea och USA. Exakt när den kommer till Sverige återstår att se. Tillverkaren säger även att pris och fullständiga specifikationer kommer först närmare marknadsintroduktion.
En fingervisning om pris kan dock vara att Kia tar 807 900 kr för EV9.
Fakta
Hyundai Ioniq 9
Längd: 5 060 mm Bredd: 1 980 mm Höjd: 1 790 mm Hjulbas: 3 130 mm Batterikapacitet: 110,3 kWh Snabbladdning 10-80 procent: 24 minuter med 350 kW Uppskattad räckvidd: upp till 620 km