ELBILAR
Hyundai RN24
LEE MYUNG JAE
Hyundai satsar på körglädje – visar glimt av framtidens prestanda-elbil
Det är stor skillnad på prestanda och körglädje. Det vet Hyundai som mixtrar vilt för att få elbilar att ha samma nerv som rallybilar. Nu visar de sitt senaste alster RN24 som ”skruvar reglagen till 11”.
En rullande testbänk för nästa prestanda-elbil. Det är vad Hyundai visade upp i slutet av förra veckan. Modellen, som har benämnen RN24, är baserad på samma grundplattform som tillverkarens vanliga elbilar, men sedan har prestandadivisionen ”N” lagt sin hand på det hela.
”Det här rullande labbet är inte bara ett testfordon. Det är en plattform för att starta en ny konversation kring nästa generations prestanda-elbilar”, skriver Hyundai.
Grundpremissen de utgick från var att ”få in den mest kraftfulla drivlinan – i det mest kompakta paketet”. Resultatet var att man satte in motorerna från Ioniq 5 N, en duo som totalt ger 478 kW /650 hästkrafter och parade det med ett chassi inspirerat av de man använder i rally.
Resultatet är en modell med ett exoskelett och en totalvikt på 1 880 kg.
Storleksmässigt är bilen mer kompakt en 5 N och hjulbasen är 35 cm mindre. Det innebar att även om batteriet har samma kapacitet som det som sitter i företagets produktionsbilar, har det byggts om för att få plats.
Nu kanske det inte är långresor som det här konceptet är tänkt för. Men om någon undrar säger Hyundai att den teoretiska räckvidden för bilen ligger på 450 km.
Vidare har tillverkaren satt in dämpare och upphängning liknande den som används i företagets rallybilar och mjukvarustyrningen är även ett derivat av det som används av WRC-stallet.
Det senare märks inte minst av på ratten som fått en hel radda knappar med vilka man kan styra hur känslig gaspedalen är, bromskraftsåtervinningen, kraftbalans et cetera.
Precis som med Ioniq 5 N har testbilen fått samma fejk-motorljud. Ett soundtrack som Hyundai säger att köpare uppskattar enormt.
Något som är helt nytt och som uppskattas av de som verkligen gillar tanken av att kunna sladda runt och leka med bilen är den nya e-handbromsen. Till skillnad från andra elektroniska handbromsar är den här en mekanisk spak – och när man drar i den så låser man bakhjulen. Därtill sker detta endast med motorkraften, så de mekaniska bromsarna används inte.
Kolla in video med Hyundai RN24 nedan.