ELBILAR

Mercedes GLC with EQ Technology under vintertest i Sverige

Här är Mercedes nya elbil: ”En bil utan kompromisser”

Energieffektivitet och snabbladdning. När Mercedes nu lättar på locket kring kommande elbilen GLC är det två parametrar tillverkaren hoppas ska locka kunder.

Publicerad Senast uppdaterad

När Mercedes introducerade EQC 2018 var det ett stort tekniksteg och den första av en ny generation. Bilen blev dock inte den ”Tesla-dödare” man en gång pratade om, även om den, sedd i backspegeln nog var en habil skapelse.

Sedan ett par år finns modellen inte kvar i utbudet, men snart kommer ersättaren. Dock har Mercedes gjort om i nomenklaturen och istället för att bli en EQC – talar man nu om en GLC ”with EQ Technology”. Klart är att man tar ett blad ur BMW:s bok och väljer att inkorporera de eldrivna versionerna i den vanliga modellinjen.

Modellen får premiär senare i år, men redan nu så har Mercedes börjat kabla ut info om crossovern. Detta i form av bilder på en kamouflerad bil – samt vissa intressanta data. 

Mercedes GLC with EQ Technology under vintertest i Sverige
Mercedes GLC with EQ Technology under vintertest i Sverige
Mercedes GLC with EQ Technology under vintertest i Sverige

Bilderna visar hur den eldrivna GLC:n tar sig an svensk vinter, och även om man inte kan se exakt hur den ser ut – går det att ana sig till att det inte blir en ganska traditionell framtoning.

Tittar vi på det tekniska avslöjar Mercedes att bilen kommer erbjudas med fyrhjulsdrift där den ena av motorerna kommer med en mekanisk frånkopplingsenhet. Även om det inte framgår i den information tillverkaren levererat så är det troliga att den mekaniska arkitekturen är densamma som nya CLA vilket innebär att det är en permanentmagnet motor bak med en växelriktare med kieselkarbid. Även fram är det kieselkarbid och därtill kommer modellen ha en tvåstegad växellåda – allt för att få ned förbrukningen så mycket som möjligt.

Vidare så får bilen 800-volts elinfrastruktur vilket stödjer snabbladdning ”med bibehållen effekt på över 320 kW” och batterierna kommer med ny cellkemi. Det senare beskrivs som ”toppklass” där man använder anoder med kiseloxid inblandat i grafiten vilket då ska ge högre energitäthet vilket leder till lättare batterier som kan ge längre räckvidd. 

Exakt när GLC med EQ Technology ska lanseras är inget Mercedes avslöjar i dagsläget. Dock kommer CLA, den första elbilen på nya MMA-plattformen, att presenteras 13 mars – så att tro att GLC:n visas på bilmässan IAA i september låter troligt.

Även Alpine testar nytt i norra Sverige

Alpine A390 under vintertest i Sverige
Alpine A390 under vintertest i Sverige
Alpine A390 under vintertest i Sverige
Alpine A390 under vintertest i Sverige
Alpine A390 under vintertest i Sverige

Mercedes är inte ensamma om att testa sina kommande modeller i norr. Många biltillverkare har anläggningar runt Arjeplog och en av de som siktar på lansering i år är Alpine. Deras A390 blir en direkt konkurrent till GLC, även om det Renault-ägda märket har en markant mer sportig framtoning.

Informationen om bilen är än mer sparsmakad än det tyskarna erbjöd – här får vi bara måtten. Storleken (längd 4,615 mm, höjd 1,532 mm, bredd 1,885 mm) avslöjar dock att bilen blir något mindre än GLC.

Premiären för Alpine A390 är satt till 27 maj.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.