FORDON

Tester av Mercedes EQS med solid-statebatteri inleddes under februari.

Solid state-batteri ska ge Mercedes EQS 1 000 km räckvidd – nu inleds vägtester

Förhoppningen är att ett batteri med fastfaselektrolyt ska ge elbilen EQS 25 procent längre räckvidd. Nu testar Mercedes-Benz tekniken i en bil på väg.

Publicerad Senast uppdaterad

Batterier med fastfaselektrolyt, solid-state på engelska, brukar ibland omnämnas som den heliga graalen inom litiumjonbatterier. Tekniken gör det möjligt att använda en anod av metalliskt litium snarare än grafit, vilket ger mycket högre energitäthet. Med en fast elektrolyt minskar risken för att utväxter av litium bildas, vilket kan innebära att cellen kortsluts och börjar brinna. 

Den tyska personbilstillverkaren Mercedes-Benz dotterbolag Mercedes AMG High Performance Powertrain har nu utrustat en modifierad elbil av modellen EQS med ett solid-statebatteri, och påbörjat vägtester.

Batteriet är utvecklat tillsammans med amerikanska Factorial Energy, som biltillverkaren inledde ett samarbete med redan 2021. Även Hyundai och Stellantis samarbetar med Factorial. 

Batteripacket med solid-stateceller från Factorial Energy.

450 Wh/kg – i bästa fall

Tekniken medger en energitäthet om upp till 450 Wh/kg på cellnivå, enligt Mercedes-Benz. Det är betydligt högre än de bästa konventionella litiumjoncellerna på marknaden, som ligger kring 250–300 Wh/kg. Men vad batteriet som nu monterats in EQS-bilen faktiskt uppgår till framgår inte av Mercedes-Benz information

Sammantaget räknar biltillverkaren med att kunna öka modellen EQS räckvidd med 25 procent genom att använda ett solid-statebatteri, från 800 km till 1 000 km.

När en sådan bil går att köpa framgår inte. Generellt sett räknar biltillverkare som satsar på batterier med fastfaselektrolyt inte med att de ska finnas på marknaden förrän slutet av detta decennium. 

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.