ELBILAR
EU: Vi har bevis för hur Kina finansierar landets egna elbilstillverkare
BYD:s europachef Michael Shu vid presentationen av modellerna Seal och Seal U under mässan IAA i fjol.
ANJA WECHSLER; TEAM FROMMEL
Ett direkt finansiellt stöd samt andra strukturella mekanismer för att stötta den egna industrin. EU säger att de nu har bevis på hur Kina ger statsincitament för elbilsexport till Europa.
I höstas drog EU igång en utredning för att se om den kinesiska staten på något sätt direkt finansierade biltillverkare som sedan exporterade till Europa. Den här utredningen väntas inte vara klar förrän i höst, men i förra veckan kom beslutet om att man inom EU ska börja tullregistrera bilar. Det sker för att retroaktivt kunna lägga på tariffer om det är så att att man anser att kinesiska biltillverkare får otillbörliga statsstöd.
Dock verkar det redan nu vara så att utredarna hittat bevis för att den kinesiska staten gett sin bilindustri lite väl stora stödhjul. I ett dokument publicerat under tisdagen , vilket Autonews var först med att uppmärksamma, framgår det enligt EU-kommissionen att man påträffat flera fall av stöd såsom:
• Direkta finansiella överföringar samt potentiella direkta överföringar av skulder och medel.
• Statsintäkter som ”avståtts eller inte samlats in”.
• Statligt tillhandahållna tjänster och varor för mindre än ”adekvat ersättning”.
Påverkar bilmarknaden
Kommissionen skriver vidare att exporten från Kina får allvarliga konsekvenser och att om exporten fortsätter att öka i samma takt kan påverka europeiska biltillverkares framtid negativt. Eftersom bilindustrin tillhör en av de viktigaste industrierna inom unionen innebär det i förlängningen ”negativa effekter för sysselsättning och den totala produktionen inom unionen” står det i dokumentet.
Antalet kinesiska märken och mängden importerade bilar har ökat stort på senare tid, men det är än så länge blygsamma volymer sett till helheten. Det här är inte första gången en utredning har kommit fram till att det är lite väl mycket statsstöd involverat i kinesisk exportindustri. Sedan tidigare har EU hittat att elcyklar och fiberoptiska kablar subventionerats stort.
Vad nästa steg blir för EU-kommissionen återstår att se.