ELBILAR

Här är Renaults budgetmodell ”5” – en elbil för 25 000 euro byggd i Frankrike

Renault 5

En identitetsprodukt för att säkra Renaults framtid. På bilmässan i Genève lanserade tillverkaren sin modell ”5” – en elbil som försvarar de franska färgerna i budgetsegmentet.

Det började redan för flera år sedan, snacket om att elbilar skulle bli folkliga. VW var först ut med att säga att deras ID3 skulle vara det, men tillverkaren sladdade på priset. Det öppnade för nya utmanare från Kina som på senare år fullkomligt har vällt in på den europeiska marknaden – vilket har skapat oro bland europeiska biltillverkare.

Renault, som var en av pionjärerna med sin elbil Zoe, har nu lanserat sin folkliga modell 5. Utöver att det ska vara en bil med många designdrag hämtade från original-5:an från 70-talet ska den även locka med ett överkomligt pris.

– En del produkter är magiska. Du behöver inte ändlösa diskussioner, alla är alltid överens vad som behövs göras – och så gör de det. Det finns inget motstånd, sade Luca de Meo, vd för Renault Group, vid lanseringen och trycker hårt på nostalgin.

Renault 5
Renault 5 är bara 3,92 meter lång, men har en förhållandevis lång hjulbas.
Med Renault 5 tar tillverkaren tillbaka flera starka färger i modellpaletten, här i Pop Green.
Renault 5
Renault

Designen är väldigt snarlik det koncept som Renault visade upp redan 2021 och det finns onekligen drag som går tillbaka i historien.

Grunden till bilen är en arkitektur kallad Ampr Small (det som tidigare var CMF-BEV) och innebär att bilen delar en hel del av strukturen som återfinns i Nissan Juke och Renault Clio. 

Varför är då detta viktigt? Jo, för att det är på grund av att man gått den här vägen som tillverkaren har kunnat uppnå sitt mål om en prisöverkomlig bil. Jämfört med Fiat, som valde att bygga sin eldrivna 500 på en helt unik plattform har arkitekturpusslet inneburit att den franska tillverkaren kunnat kapa utvecklingskostnaderna med hela 30 procent.

Detta gör att man nu kan bygga bilen på hemmaplan, men trots det erbjuda den till ett pris på 25 000 euro. Det är en bedrift som exempelvis Opels chef Florian Huettl i fjol sa var omöjligt.

Renault 5 får en interiör som inspirerats en hel del av gamla 5 Turbo
Plats för 5 i Renualt 5... men räkna inte med något vidare benutrymme bak.

Upp till 400 km räckvidd

Beroende på marknad kommer modellen att erbjudas i tre olika utföranden. Insteget börjar med 70 W/95 hk, därefter följer en drivlina med 90 kW/120 hk och slutligen en på 110 kW/150 hk. 

Initialt är det ett batteripack om 52 kWh ombord vilket ska räcka till runt 400 km räckvidd, men vart det lider ska även ett 40 kWh-alternativ komma och då är räckvidden på 300 km. 

Oavsett batteri är det 11 kW laddning vid laddbox medan snabbladdningen skrivs till 80- respektive 100 kW beroende på batteristorlek.

Renault 5 bygger på arkitekturen Ampr Small

Storleksmässigt är bilen under fyra meter (3,92 m) men hjulbasen är relativt lång vilket borgar för att den ska få bättre kupéutrymme. Intressant är att bagageutrymmet även är på 326 liter, vilket exempelvis trumfar Volvo EX30 som är närmare 40 cm längre. 

Värt att notera är även att Renault har ju sedan tidigare ett operativsystem med Google inbyggt – vilket innebär toppklass på röststyrning och navigation. Det här är givetvis med även i Renault 5.

Andra tekniska höjdpunkter är stöd för V2L och på sikt även V2G i upp till 11 kW.

Till Sverige kommer bilen efter sommaren 2024, men vad den kan tänkas kosta i Sverige är inget som Renault avslöjat än. Troligtvis kommer vi inte få den billigaste instegsmodellen vilket då innebär att 25 000 eurobilen inte blir verklighet här – dock lär det vara ett bra steg ned från de 464 900 kr som den större elbilen Scenic kostar.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.