Opinion
"Tillverka elbilar som passar för en eller två personer"
Per Kågeson, miljöforskare, samt elbilen Lightyear 0 - ett bra exempel på en elbil som faktiskt pressat energiförbrukningen i motsatsen till alla stora suvar, menar han. Foto: IVA/Lightyear
SLUTREPLIK. Tågen genererar bara cirka 9 procent av antalet passagerarkilometer i inrikestrafiken. Trots hög beskattning och lägre medelhastighet föredrar många bilen framför intercity-tågen, skriver miljöforskaren Per Kågeson.
Karin Svensson Smith (MP) håller med om huvuddragen i min artikel. Men hon använder sin replik till påståenden om att stora satsningar på tåg är viktigare än att energieffektivisera bilarna. Hon bortser därvid från att de senaste årtiondenas stora satsning på tågtrafiken haft ringa effekt på trafikarbetets fördelning på transportslagen. Järnvägssektorn konsumerar cirka 40 procent av de resurser som staten lägger på transportsektorn men genererar bara cirka 9 procent av antalet pas-sagerarkilometer i svensk inrikestrafik och knappt 20 procent av godstransportarbetet, inklusive den del av utrikes transporter som sker på svenska vägar, banor och svenskt vatten. Enligt myndig-heten Trafikanalys motsvarar de skatter och avgifter som belastar tågoperatörerna bara cirka 8 procent av statens kostnader för infrastrukturen.