DEBATT

Sveriges Lärare: ”Tryckta böcker är inte svaret på allt i skolan”

Elever i årskurs 6 arbetar med digitalt material från Nationalencyklopedin.

DEBATT. Regeringens slutsats att en ökning av mängden tryckta böcker i skolan är svaret på allt bygger på en lika grund analys som teknikivrarnas. Digital teknik ska användas i skolan när det är nödvändigt för att nå kunskapskraven och när den underlättar lärandet, skriver Sveriges Lärare.

Det pågår en märklig debatt kopplat till digitalisering och digitala läromedel i skolan. Vi lever i ett digitaliserat samhälle där digital kompetens är en nödvändighet, samtidigt som böcker fortsatt fyller en viktig funktion. I stället för en – förenklat uttryckt – skärm eller pärm-debatt i skolan borde blicken vändas mot de bristande resurserna. Med tillräckliga ekonomiska satsningar kan vi gå från antingen eller till både och. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här