Opinion

”Sverige behöver effektivare signalsystem”

Foto: Göran Fält

DEBATT. Signalsystemen på svensk järnväg är lika gamla som de flesta av våra lokförare, alltså 30-50 år. Ska vi få tågen att gå i tid måste även den här delen av infrastrukturen rustas upp, skriver Thomas Bimer, Bombardier.

”Tåg i tid” är något som alla resenärer som halvt frusit ihjäl på en kall perrong önskat sig när de nåtts av meddelandet ”tåget försenat på grund av signalfel”. Signalsystemen på svensk järnväg har i normalfallet nått den aktningsvärda åldern mellan 30-50 år, alltså det huvudsakliga åldersintervallet för Sveriges lokförare. Dessutom ställer trafikens tillväxt större krav på tillgänglighet med konsekvensen färre och kortare avbrott för felavhjälpning och underhåll.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här