Opinion
”Skyll inte slitna vägar på lastbilarna”
Foto: Alamy
REPLIK 3. Det är Trafikverket som måste se till att vägbeläggningarna håller för den mängd trafik som samhällsutvecklingen kräver. Det skriver Victoria Lindquist, vd på ett asfaltföretag.
Problem med vägbanor som inte håller ligger inte odelat hos lastbilsåkerierna och är därmed inte heller deras sak att lösa.
Alla som kör på vägarna har erfarenhet av de återkommande problemen med vägbeläggningar som inte håller; separationsskador, livsfarlig spårbildning och irriterande och störande stenlossning. Lastbilarna bidrar absolut till detta, så länge Trafikverket envisas med att använda gamla metoder för att blanda asfaltmassor.
Men det finns en beprövad och dokumenterad metod att avhjälpa felen, spara pengar och miljö samt slippa skador i vägbanorna. Trafikverket har ett avtal att tillverka enligt denna metod, KGOIII-metoden, men gör det i mycket begränsad omfattning. Den har använts på olika platser upp till Sundsvall, på Ölandsbron, i Blekinge och på E22, bland annat. Men det är endast 6 procent av beläggningarna som är tillverkade enligt denna metod.
Det är Trafikverket som måste ta sitt ansvar i frågan och se till att beläggningarna håller för den mängd trafik som samhällsutvecklingen kräver.
Victoria Lindquist, Hässleholm, KGO Mixing AB