Opinion

”Skolan hänger inte med i teknikboomen”

Programmering i skolan. Bild från Högåsskolan i Knivsta, 2017. Foto: Pontus Lundahl/TT
Klas Wåhlberg, vd Teknikföretagen. Foto: Teknikföretagen
Veronica Bjurulf, vd Skolutvecklingsprogrammet NTA. Foto: NTA
Karolina Lisslö, generelsekreterare Mattecentrum. Foto: Mattecentrum
Ida Karlberg Gidlund, generalsekreterare Teach for Sweden. Foto: Erik Thor
Magnus Svensson, programchef för strategiska innovationsprogrammet Smartare elektroniksystem. Foto: Privat

DEBATT. Det behöver satsas på teknik och matematik i grundskolan – något annat har vi inte råd med, skriver företrädare för Teknikföretagen, Mattecentrum, NTA, Teach for Sweden och programmet Smartare elektroniksystem.

För två år sedan blev programmering obligatoriskt i ämnena teknik och matematik i grundskolan. Tyvärr blev den viktiga reformen till stor del en papperstiger, då det inte finns utbildade lärare nog. 70 procent av tillfrågade matematiklärare känner sig osäkra i att undervisa i programmering, visar en undersökning av Lärarnas riksförbund.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här