Opinion

”Skippa betygen på gymnasiet – högskoleprovet räcker”

Högskoleprov 2014. Foto: Bertil Enevåg Ericson / TT
Kenny Andersson, författare, forskar och doktor i pedagogik, tidigare rektor och gymnasiechef i olika kommuner under 20 år

DEBATT. Dagens gymnasium bygger på föråldrade föreställningar om lärande. Alla ska läsa samma sak samtidigt på samma tid. De som inte klarar det kasseras, skriver forskaren Kenny Andersson.

Inom modern organisationsteori lägger man vikt på flexibilitet för att möta omvärldens krav och för att anpassa utbildningen till individen. I gymnasieskolan gör man tvärtom.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här